Menu

Berlín musí šetřit. Redukuje plány na nákup elektrobusů i výstavbu tratí

Elektrobusy Mercedes-Benz eCitaro a Solaris Urbino 12 electric berlínského DP na propagačním snímku dopravce. (foto: BVG)
Elektrobusy Mercedes-Benz eCitaro a Solaris Urbino 12 electric berlínského DP na propagačním snímku dopravce. (foto: BVG)
Stáhnout PDF
Ostatní
19. 11. 2024 19:01
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Vedení německé metropole (která je současně jednou ze spolkových zemí) dospělo k dohodě stran úsporných opatření, které mají zbrzdit zadlužování města v době, kdy německá ekonomika dlouhodobě přibržďuje. Tzv. černo-červená koalice (tvořená stranami CDU a SPD) hodlá v příštím roce seškrtat výdaje o celé tři miliardy euro, přičemž značná část této sumy – 660 mil. € – má být odebrána z rozpočtu odboru mobility, dopravy a životního prostředí, což představuje v porovnání s letošním rokem pokles o 18,5 %.

Úsporná opatření se dotknou výrazně celkem tří oblastí. Ta první se týká zrušení populistického „29 €-Ticketu“. Jak známo, celé Německo si už od loňska testuje svůj poněkud drahý sociální experiment nazývaný jako Deutschlandticket, kdy je možné za částku 49 €/měsíc cestovat prakticky po celém Německu v regionálních spojích a v MHD. Strana SPD přišla v roce 2023 s myšlenkou ještě výhodnějšího jízdného v hodnotě pouhých 29 € s tím, že jízdenka by platila pouze v hranicích Berlína (zóny A a B). Po vítězství ve volbách byl předvolební slib přetaven v realitu, což s sebou přineslo zářez do rozpočtu okolo 300 mil. € (byť ne celá částka byla pro vlažnější zájem veřejnosti nakonec vyčerpána, navíc k zavedení došlo až od 1. 7. 2024). Právě těchto 300 mil. € by se mělo v roce 2025 jednoduše ušetřit, protože by mělo dojít – poté co byl zamítnut návrh na zdražení na 39 € – ke zrušení předmětné jízdenky bez náhrady.

Další úspory již zasahují do plánovaných investičních akcí, a to jak do obnovy vozového parku, tak do nové infrastruktury. V současné době provozuje Berlín 228 elektrobusů, které by mělo brzy doplnit dalších 50 vozidel od Solarisu, jež už byla závazně objednána. Poté by ale mělo tempo nákupu nových elektrobusů zvolnit, neboť dojde ke snížení rozpočtu o cca 100 mil. €, v důsledku čehož se nepodaří naplnit původní harmonogram náhrady dieselových autobusů elektrobusy, který počítal s přechodem na elektromobilitu již od roku 2030.   

V případě nových tramvajových tratí se rovněž očekává zkrácení výdajů o 100 mil. €. Obětí tohoto opatření by se měla stát dlouho plánovaná tramvajová trať od Alexanderplatzu ke konečné Kulturforum o délce 3,9 km a tramvajová trať Johannisthal – Gropiusstadt na jihu města, jež má celkovou plánovanou délku 6,2 km.

Podobné články