Menu

Až 500 eCitar pro Belgii. Prvních 80 už bylo objednáno

eCitara už v Belgii pod značkou De Lijn jezdí, zatím ale jen u soukromníků. Vozidla na snímku byla dodána v roce 2023 dopravci Ferry Cars.(foto: Daimler Buses)
eCitara už v Belgii pod značkou De Lijn jezdí, zatím ale jen u soukromníků. Vozidla na snímku byla dodána v roce 2023 dopravci Ferry Cars.(foto: Daimler Buses)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
11. 12. 2025 20:21
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Společnost Daimler Buses podepsala rámcovou smlouvu na dodání až 500 elektrobusů se společností De Lijn, která zajišťuje veřejnou dopravu v severní části Belgie (ve Vlámsku). Předmětem dodávky mají být autobusy Mercedes-Benz eCitaro ve standardním 12m provedení, přičemž závazně bylo prozatím objednáno prvních 80 kusů.

Dopravce De Lijn dosud neuvedl, kolik účastníků se snažilo zakázku získat, ve své tiskové zprávě jen obecně konstatoval, že měl místní dealer Mercedesu posbírat nejvíce bodů. Celková hodnota kontraktu činí 303 mil. €, takže průměrně vychází jeden elektrobus na částku 606 000 €, tj. v přepočtu přibližně 14,847 mil. Kč (bez DPH). Komentována nebyla blíže ani technická specifikace, nicméně lze očekávat, že se v dohledné době velkým úspěchem se svými elektrobusy pochlubí i sám Daimler, který jistě nabídne i několik základních technických dat. Zejména ve vztahu k výsledné kapacitě elektrické energie v bateriích (eCitaro je nyní nabízené v konfiguracích s 444 kWh až 666 kWh), která je současně ukazatelem dojezdu, bude následně zajímavé udělat si srovnání s cenami českých trolejbusů.

Pohled do interiéru eCitaro pro dopravce Ferry Cars. (foto: Daimler Buses)

Z 500 elektrobusů s trojcípou hvězdou ve znaku si prozatím De Lijn, jenž je fakticky státní společností (resp. vlámskou), objednal prvních 80 kusů. Mimoto podepsal i smlouvu na dodání dalších 268 elektrobusů, které ale dodá na základě dřívějšího rámcového kontraktu čínský výrobce BYD. I ten přitom v roce 2023 nejprve získal „jenom“ rámcovou smlouvu na až 500 kusů, z ní ale bylo postupně zakoupeno už 232 vozů a nyní se k nim připojí i zbylých 268, takže bude vyčerpána v celém rozsahu. Došlo přitom ke změně dodávaného typu, protože BYD již přechází na nový model B12.b, pro který jsou charakteristické baterie umístěné z větší části v konstrukci podlahy vozidla.

Skutečnost, že De Lijn koupil u BYD všech 500 vozů, je jistým příslibem ve vztahu k dalším objednávkám i pro Daimler. Vlámsko ostatně bude elektrobusy potřebovat, protože hodlá mít do roku 2035 veškerou veřejnou dopravu postavenou na lokálně bezemisních vozidlech. V součtu to znamená flotilu okolo 2 250 autobusů.  

Zadávací řízení koncipuje De Lijn vždy jako větší rámcové dohody, čímž si zajišťuje konkurenční boj mezi výrobci, a tím lepší cenové podmínky. Cílem je vyhnout se závislosti na jediném dodavateli, přičemž proces výběru je maximálně transparentní a zpravidla s širokou účastí zájemců.

Doplňme, že 80 eCitar z aktuální objednávky má být dodáno v průběhu roku 2027.

Podobné články