Menu

Astra zamíří do muzea ve Strašicích. S její přepravou můžete pomoci

Čtveřice tramvají Astra v areálu vozovny Slovany. Z tramvají na snímku je již odstaven vůz ev. č. 309. (foto: Ing. Zdeněk Kresa)
Čtveřice tramvají Astra v areálu vozovny Slovany. Z tramvají na snímku je již odstaven vůz ev. č. 309. (foto: Ing. Zdeněk Kresa)
Stáhnout PDF
Tramvaje
10. 10. 2020 19:56
Libor Hinčica
2 minuty čtení

Plzeňský Škoda-bus klub, jenž zajišťuje provoz Muzea dopravy ve Strašicích na Rokycansku, pracuje na rozšíření své sbírky historických vozidel o další exponáty. Součástí expozice se brzy stane „Čechoameričan“ Škoda 14 TrE prozatím ještě vystavený v muzeu ve Střešovicích, novým přírůstkem je jeden z nejstarších vyrobených autobusů SOR C 9,5 (výrobní číslo 31) z roku 1998 a venkovní expozici má oživit tramvaj Škoda 03T známá pod obchodním jménem Astra (původně se používalo značení Škoda-Inekon LTM 10.08). Jednat by se mělo konkrétně o vůz ev. č. 303 Plzeňských městských dopravních podniků (PMDP).

Připomeňme, že Plzeň v letech 1997–2000 nakoupila celkem 11 Aster (mezi nimi i první dva prototypy), jejichž hromadné vyřazování začalo v souvislosti s nákupem nových vozů EVO2, jež Astry postupně nahrazují. Pomineme-li 1. prototyp (ev. č. 300) vyřazený již v roce 2008 a použitý jako zdroj náhradních dílů přímo pro plzeňské tramvaje téhož typu, byly všechny další prozatím vyřazené vozy z Plzně dále odprodány (tedy s výjimkou vozu ev. č. 309, jenž ale nebyl prozatím sešrotován a je možné jej odkoupit, přičemž by jednání s budoucím majitelem již měla probíhat). Zájem o tramvaje projevily jak další DP, tak soukromé subjekty. Ostravský i brněnský DP, které v plzeňském výprodeji pořídily vozy ev. č. 302 (Ostrava), 306 a 310 (Brno), použily vozidla jako zdroj náhradních dílů, vozy ev. č. 304 a 305 skončily v rukou soukromých subjektů. Vůz ev. č. 305 opustil Plzeň teprve v pátek dne 9. 10. 2020 a zamířil k občerstvení Letadlo v Bakově nad Jizerou u dálnice D10, kde je shromážděno několik dopravních prostředků. Nadále v provozu zůstávají v Plzni poslední čtyři Astry, jež najíždějí poslední kilometry. Konkrétně jde o vozy ev. č. 301 (2. prototyp), 303, 307 a 308. 

Do muzea ve Strašicích by měl zamířit vůz ev. č. 303. Na snímku zachycený během zvláštní jízdy na nové tramvajové trati na Borská Pole. (foto: Ing. Zdeněk Kresa)

Vůz ev. č. 303 by měl na základě dohody mezi PMDP a Škoda-bus klubem zamířit do muzea dopravy ve Strašicích, byť jen jako exponát na nekrytém stání. Tramvaj byla vyrobená v roce 1999 a do provozu zařazena od 14. 4. téhož roku. V roce 2012 prošla velkou prohlídkou realizovanou u externí společnosti (Datatechnik Plus; resp. Varcholek s. r. o.), v roce 2016 proběhla na voze ještě střední oprava.

Náročnou kapitolu bude představovat přeprava tramvaje do strašického muzea. Škoda-bus klub proto přišel s nápadem, jak se mohou do přepravy vozidla zapojit fanoušci veřejné dopravy. K prodeji nabízí během posledních dvou víkendů, kdy bude muzeum otevřeno pro veřejnost (10. a 11. 10., a – v závislosti na epidemiologické situaci – 7. a 8. 11. 2020), omezený počet legendárních znehodnocovačů „budapešťského“ typu, které jsou dodnes v Plzni používány. Zájemci si mohou svůj znehodnocovač také předem objednat na e-mailu michal.mikulas@centrum.cz a vyzvednout si jej v příští sezóně.

Cena označovače jízdenek je stanovena na symbolických 303 Kč. Prodávány jsou přitom starší vyřazené kousky, které vynikají různou mírou provozního opotřebení ze svých původních působišť. V Plzni se používají tyto legendární znehodnocovače od 1. 11. 1981 a stále plní při prakticky nulových nákladech na svůj provoz svou funkci. V minulosti byly tyto typy znehodnocovačů typické pro většinu československých měst. Dnes už je možné se s nimi potkat jenom v Plzni a Hradci Králové.  

Podobné články