Menu

Alstom dodá dalších 13 vlakotramvají Citadis Dualis

Vozidla Alstom Citadis Dualis v Nantes, kam bylo předáno celkem 24 vozidel. (zdroj: Wikipedia.org)
Vozidla Alstom Citadis Dualis v Nantes, kam bylo předáno celkem 24 vozidel. (zdroj: Wikipedia.org)
Stáhnout PDF
Ostatní Tramvaje
17. 11. 2020 19:56
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Francouzský Alstom se dočkal další objednávky na své vlakotramvaje Citadis Dualis, které má dodat do regionu Île-de-France. 13 vozidel bude provozovat francouzský železniční dopravce SNCF. Hodnota kontraktu činí přibližně 70 mil. € (cca 1,82 mld. Kč).

Vlakotramvaje Alstom Citadis Dualis jsou jednotky, jež jsou uzpůsobeny pro provoz na železniční napěťové soustavě a tramvajové napěťové soustavě. Alstom je zařadil do svého výrobního programu v souvislosti se sílící poptávkou o podobný typ provozu, jemuž byla ve Francii věštěna velká budoucnost. Ve skutečnosti se však ambiciózní plány na větší rozšíření vlakotramvají ve Francii naplnit nepodařilo. Francouzské železnice však vypsaly s ohledem na předpokládané objemy dodávek velké výběrové řízení, které předpokládalo dodání až 200 jednotek. Soutěž byla uzavřena již v roce 2007 a dodnes je možné z její opce čerpat. Také nyní objednaných 13 vozů je tak součástí třináct let starého kontraktu.

Doposud bylo předáno do provozu 78 vlakotramvají Citadis Dualis. Ty první vyjely do provozu v roce 2011 v Nantes, kam bylo postupně předáno 24 vozů (z nichž jeden byl dodán zdarma jako kompenzace za pozdní dodávky), jež jsou nasazovány na dvojici linek, které ale nejsou napojeny na tramvajovou síť v Nantes, byť takové úvahy dlouhou dobu existovaly a byly provedeny i některé nezbytné přípravy v rámci infrastruktury, aby bylo možné v budoucnu přejezd na městskou síť zajistit.

Dalších 24 vozů bylo předáno do služeb regionu Rhône-Alpes, přičemž vozidla zajišťují provoz na dvojici linek v regionu (Lyon – Sain Bel a Tassin – Brignais), a to opět bez napojení na tramvajovou síť v Lyonu. Další vozidla mířila již do okolí Paříže, a to na tzv. pařížské tramvajové linky (které však přímo Paříží neprocházejí) T4 a T11, na nichž je shodně v provozu po 15 vozech. Celkem tak bylo do provozu předáno prozatím 78 vozů. Na další má Alstom již objednávky. Pro nově budované „pařížské“ linky T12 a T13, u nichž se předpokládá otevření v letech 2021 (T13) a 2022 (T12) bylo v roce 2018 objednáno celkem 34 vozů (z toho 23 pro linku T12 a 11 pro linku T13).

Nyní se k těmto tramvajím přidává objednávka na dalších 13 vlakotramvají. Dvě z nich doplní flotilu budované linky T12, zbylých 11 má zamířit na linku T4 a nahradit zde vlakotramvaje Siemens Avanto. Tyto vozy slouží na trase od roku 2006, takže mají pouze 14 let. S ohledem na údajné rychlé zastarávání, vysoké náklady na jejich případnou renovaci a částečně omezené využití (na prodloužení linky T4 z roku 2019 nesmí být vozidla nasazována) došlo k rozhodnutí, že patnáct starších vozů z produkce Siemensu nahradí 11 nových vozů od lokálního Alstomu. Dodávka se předpokládá v roce 2025.   

Doplňme, že vozidla Citadis Dualis nejsou prvními vlakotramvajemi, které Alstom vyrobil. V letech 2005 až 2011 nabízel na trhu vozidla, která byla rovněž řazena pod obchodní jméno Citadis, avšak nesla pojmenování Regio Citadis. Tyto vozy (celkem 100 ks) našly uplatnění pouze v nizozemském Haagu a v německém Kasselu. Odvozená americká verze Citadisu Dualis nese jméno Citadis Spirit a zákazníky si našla v Kanadě, konkrétně v Ottawě a Torontu. V provozu jsou prozatím jen vozy v Ottawě, kde byla v loňském roce do provozu uvedena nová linka zvaná Confédération Line, pro jejíž obsluhu bylo vyrobeno 34 vozů.

Podobné články