Menu

92 elektrobusů eCitaro pro Rennes

Většinu z 92 elektrobusů pro Rennes mají tvořit článkové vozy, kterých bude dodáno 59. (foto: Daimler Buses)
Většinu z 92 elektrobusů pro Rennes mají tvořit článkové vozy, kterých bude dodáno 59. (foto: Daimler Buses)
Stáhnout PDF
Autobusy
07. 10. 2020 19:38
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Mercedes-Benz může slavit svůj dosud největší úspěch na trhu s elektrobusy mimo domovské Německo. Se svým modelem eCitaro, který je komerčně prodáván od roku 2019, dobyl francouzské město Rennes.

Do města, v němž dnes žije okolo 200 000 obyvatel a které bychom nalezli v severozápadní Francii, dodá celkem 92 elektrobusů, z toho 59 článkových (ty přitom sériově ještě výrobní linku ani neopouštějí) a 33 v sólo provedení. Vozidla by měla být dodána mezi léty 2022 a 2025. Město dnes provozuje okolo 70 autobusových linek a rádo by mělo svou flotilu autobusů vyměněnou za elektrobusy do roku 2030.

Elektrobusy mají být dodány v provedení s celkem osmi bateriovými boxy, přičemž dojezd by se měl na jedno nabití pohybovat okolo 200 km. Nabíjení bude realizováno v garážích, a dále pomocí nabíjecích stojanů, přičemž ale nepůjde o klasické rychlonabíjení vysokým výkonem (nejsou použity články LTO určené pro vysoké nabíjecí proudy). Elektrobusy mají mít na střeše pro tuto variantu nabíjení speciální pantografy. Nákup 92 elektrobusů vyjde na částku 60,565 mil. € (1,64 mld. Kč, což průměrně odpovídá ceně 17,7 mil. Kč na vůz, nicméně je nutné brát ohled na to, že jde o mix článkových a sólo vozů).

Produkce eCitara začala počátkem roku 2019 a ještě do konce téhož roku se podařilo Mercedesu dodat 149 vozů, což mu postačovalo na 5% podíl na evropském trhu s elektrobusy, kterému jinak vládne čínský výrobce BYD následovaný polským Solarisem a nizozemským VDL. Zakázka pro Rennes je pro Mercedes velkým úspěchem. Jedná se o největší jednorázovou zakázku na elektrobusy ve Francii (pomineme-li dřívější obří rámcový kontrakt na 800 elektrobusů pro Paříž). Zároveň je úspěch německé značky fackou francouzským producentům, které reprezentují především Bollorè Bluebus a Iveco Bus, které si poněkud přisvojilo řadu elektrobusů eWay od společnosti Heuliez Bus (která je ale tak jako tak součástí stejné skupiny a jako ryze francouzská firma mimo struktury Iveco Bus vystupovala až do loňska především z marketingových důvodů). První jmenovaná firma – Bollorè Bluebus – do Rennes několik svých vozů (přesněji tedy sedm) dokonce dodala, včetně svého vůbec prvního článkového vozu, jenž zde testuje v ostrém provozu. K úspěchu v obřím kontraktu to ale společnosti nepomohlo.

Podobné články