Menu

Čechoameričan dorazil do Evropy

Trolejbus Škoda 14 TrE ev. č. 9835 v americkém Daytonu. Trolejbusy jezdí ve městě od roku 1933. Na některých místech dodnes visí trolejové vedení ze 40. let 20. století. (foto: Honza Tran)
Trolejbus Škoda 14 TrE ev. č. 9835 v americkém Daytonu. Trolejbusy jezdí ve městě od roku 1933. Na některých místech dodnes visí trolejové vedení ze 40. let 20. století. (foto: Honza Tran)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
10. 06. 2020 15:16
Redakce
1 minuta čtení

Trolejbus Škoda 14 TrE na své plavbě z USA do České republiky dorazil do Evropy. Vůz, jenž 21. 5. 2020 opustil přístav v Charlestonu, se se zastávkou v New Yorku vydal přes Atlantský oceán na palubě lodi Orion Highway a krátce po půlnoci na 7. 6. 2020 vplul do Lamanšského průplavu. Po minutí břehů Belgie a Nizozemska zakotvila loď ráno dne 9. 6. 2020 zhruba 50 km od německého Bremerhavenu, kde společně s dalšími plavidly čekala na uvolnění místa v přístavu. Okolo poledne dne 10. 6. 2020 se dala do pohybu a vpodvečer kolem čtvrt na šest doplula do svého cíle.

Trolejbus Škoda 14 TrE ev. č. 9835 v americkém Daytonu. Trolejbusy jezdí ve městě od roku 1933. Na některých místech dodnes visí trolejové vedení ze 40. let 20. století. (foto: Honza Tran)

Přestože ještě došlo k malému zdržení v USA, kdy loď doplula do New Yorku o den později, než bylo původně plánováno, podařilo se zpoždění na moři dohnat. Nyní čeká trolejbus, na jehož přepravu se složily široká veřejnost, vybrané společnosti a spolky, poslední část cesty do České republiky. Ta už proběhne po souši na silničním trajleru společnosti Universal Transport, která celou přepravu zastřešuje. Trolejbus zamíří do Prahy, kde bude deponován v muzeu pražské městské hromadné dopravy jako zajímavé zpestření expozice muzea. Na podzim by se měl vůz přesunout do soukromého muzea ve Strašicích na Plzeňsku, kde by měl být dále deponován.

Vůz Škoda/ETI 14 TrE bude připomínat v muzejních sbírkách úspěch českého strojírenství z 90. let, kdy se podařilo tehdejší Škodě Ostrov prosadit na náročném trhu Spojených států a zajistit kooperační výrobu trolejbusů postavených na platformě československého trolejbusu Škoda 14 Tr, jehož sériová výroba začala u nás na počátku 80. let. České trolejbusy si našly v 90. letech a na přelomu milénia cestu do Daytonu a San Franciska. V obou městech byly z provozu v loňském roce vyřazeny poslední kusy. Vůz ev. č. 9803, který byl velkoryse darován dopravním podnikem v Daytonu (RTA Dayton), bude jediným česko-americkým trolejbusem dochovaným na našem území, který bude jednu ze zajímavých kapitol české tradice výroby trolejbusů připomínat.

Nadále probíhá také distribuce odměn ze Startovače, a to prozatím stále za využití dobrovolníků. Ti si převzali veškeré zásilky určené pro Brno, Ostravu a Plzeň a část zásilek pro Prahu, přičemž probíhá jejich přerozdělování. Další zásilky si adresáti převzali přímo v Praze, přičemž zde jsou v jednání ještě další možnosti distribuce zbylých balíčků. Prozatím se snažíme najít ještě další partnery ochotné roznést balíčky v dalších větších městech, neboť se nám tak daří alespoň částečně snížit sumu, o kterou se přepravu navýšila díky peripetiím při prvním pokusu o transport. Teprve zbylé balíčky, jejichž distribuci se nepodaří zajistit žádnou alternativní cestou, budeme posílat poštou.

Libor Hinčica      

Podobné články