Menu

V Rusku vzniká nová tramvaj pro rozchod 1.000 mm

Tady se asi s představivostí výsledné podoby vozidla může vyřádit kdekoli. (foto: PK TS)
Tady se asi s představivostí výsledné podoby vozidla může vyřádit kdekoli. (foto: PK TS)
Stáhnout PDF
Tramvaje
13. 06 2020 18:00
Redakce
2 minuty čtení

Nedávno jsme informovali o tom, že ruská společnost PK Transportnyje sistěmy pracuje na vývoji první ruské tramvaje s celohliníkovou konstrukcí, z níž je momentálně v nejpokročilejším stádiu stavby střední článek (půjde o tříčlánkový vůz 71-931M, známý jako Vitzjat). Nejedná se však o jedinou novinku, kterou tento výrobce chystá. Společnost nyní představila první vizualizaci úzkorozchodné tramvaje, kterou plánuje vyrábět.

Tady se asi s představivostí výsledné podoby vozidla může vyřádit kdekoli. (foto: PK TS)

Pravdou je, že vizualizace je velmi abstraktní a poskytuje dostatek prostoru pro představivost v podstatě jakékoli podoby výsledného vozidla. Mimoto nebyl příchod takové tramvaje úplně neočekávaný. Výrobce totiž již v loňském roce na výstavě Elektrotrans 2019 představil svůj úzkorozchodný tramvajový podvozek. Přestože se výrobou tramvají v Rusku zabývá hned několik výrobců, vývoj vozů s podvozky s rozchodem 1.000 mm stál poněkud stranou jejich zájmu. Rozchod 1.000 mm totiž nebyl na rozdíl od německy mluvících oblastí pro Rusko příliš typický. Dnes jej můžeme nalézt pouze ve třech městech Ruské federace (a v oblastech ovládaných Ruskou federací), a sice v Kaliningradu, Pjatigorsku a Jevpatoriji.

Uvádí se, že poslední vůz o rozchodu 1.000 mm ruské provenience byl vyroben v roce 1937, načež potřeby úzkorozchodných tramvají pro Sovětský svaz pokryl dovoz vozů z Německé demokratické republiky (vozy Gotha) a později z Československa (tramvaje T3 a KT4SU). Toto tvrzení ale není zcela pravdivé, byť jej ve své tiskové zprávě uvádí i výrobce. Poslední sériově vyrobené úzkorozchodné vozy ruského původu byly dokončeny v roce 1998, tedy před 22 lety, nikoli před 83 lety. Šlo o tramvaje typu 71-615 ze závodu UKVZ (Usť-Katavskij vagonstrojitelnyj zavod; Усть-Катавский вагоностроительный завод). Pokud máte rámcový přehled o produkci ruských tramvají a dostáváte se do úzkých, neboť vám označení 71-615 připadá cizí, vězte, že jde o modifikaci slavnějšího typu 71-608M, která se od výchozího modelu lišila pouze použitím úzkorozchodných podvozků. Celkem vzniklo 12 tramvají tohoto typu (v letech 1995, 1997 a 1998), které všechny skončily v Pjatigorsku na jihu Ruska.

Poslední ruské úzkorozchodné tramvaje 71-615 vyrobil závod UKVZ pro Pjatigorsk v roce 1998. Jde o modifikaci známějšího 71-608. (zdroj: Wikipedia.ru)

Nyní vzniká v tverském závodě společnosti PK Transportnyje sistěmy nová úzkorozchodná tramvaj, které nese číselné označení 71-921 a je pojmenována obchodním názvem „korzár“.  Vůz by měl být vyhotoven v provedení se šířkou vozové skříně max. 2.400 mm a výrobce by s ním rád zaujal také na evropském trhu. Vozidla mají být řešena jako 100% nízkopodlažní, v interiéru má být ve větší míře použit hliník, chybět nemá klimatizace cestujících, WiFi připojení, USB nabíječky a další dnes již standardní výbava. Dokončení tramvaje je naplánováno na třetí čtvrtletí letošního roku. Prezentace se měla odehrát na veletrhu Innoprom v Jekatěrinburgu, který se měl uskutečnit již v červenci 2020. Pořádání ale bylo přesunuto až na rok 2021, takže i práce na vozidle mohly zvolnit.

Libor Hinčica

Podobné články