Menu

V Bratislavě vyjel poprvé do ulic města opravený Sanos

Nádherně zrekonstruovaný první československý kloubový trolejbus Škoda Sanos v Bratislavě při své první jízdě, jež byla zároveň poděkováním dlouholetému zaměstnanci DPB Štefanovi Kitkovi. (foto: Ing. Mário Kováč)
Nádherně zrekonstruovaný první československý kloubový trolejbus Škoda Sanos v Bratislavě při své první jízdě, jež byla zároveň poděkováním dlouholetému zaměstnanci DPB Štefanovi Kitkovi. (foto: Ing. Mário Kováč)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
29. 05 2020 17:05
Redakce
3 minuty čtení

Dne 28. 5. 2020 se v ulicích Bratislavy poprvé objevil trolejbus Škoda Sanos, který prošel náročnou renovací v místním dopravním podniku. Vůz si svou premiéru před veřejností odbyl již v září loňského roku, kdy byl prezentován v rámci oslav výročí trolejbusové dopravy. Tehdy však nebyl vůz ještě zcela dokončen, a tak mj. nemohl vyrazit do ulic a účastnit se slavnostního konvoje.

Nádherně zrekonstruovaný první československý kloubový trolejbus Škoda Sanos v Bratislavě při své první jízdě, jež byla zároveň poděkováním dlouholetému zaměstnanci DPB Štefanovi Kitkovi. (foto: Ing. Mário Kováč)

První československý kloubový trolejbus vznikl v kooperaci s jugoslávským partnerem (FAS), a to v rámci zrychleného vývojového úkolu a projektu, jehož cílem bylo co nejdříve nabídnout tuzemský kloubový trolejbus československým dopravním podnikům. Dva prototypy, z nichž jeden zamířil do tehdejšího Gottwaldova (Zlína) a druhý do Jugoslávie, byly dokončeny v létě 1982. Záhy byla zahájena sériová výroba, která byla ukončena až v roce 1987. Celkem bylo vyrobeno 77 kloubových vozů, z nichž 54 skončilo v ČSSR. Největší počet získal Zlín (29 ks), dva trolejbusy byly krátce v provozu v Ostravě, tři vozidla bychom našli v Prešově a rovnou dvacítku koupila Bratislava. Ta vozidla zařadila v průběhu roku 1985 pod ev. č. 6501–6520.

Vozidla sloužila na nejvytíženějších linkách bratislavské trolejbusové sítě, se zahájením dodávek kloubových trolejbusů 15 Tr ale byly postupně převáděny do zálohy. V průběhu 90. let pak byly provozní vozy postupně repasovány, a to mj. v dílně zlínského DP. Docházelo už ale také k vyřazování vozů. První vůz byl vyřazen papírově v roce 1990 (šlo o trolejbus ev. č. 6504 po dopravní nehodě, ke které došlo už v roce 1986 a jehož oprava se nepodařila dokončit), další vozy následovaly v roce 1992 (resp. zpětně k poslednímu prosinci roku 1991).

Trolejbus Škoda Sanos ev. č. 6505 při své první jízdě v ulicích města. (foto: Ing. Mário Kováč)

Posledním dnem provozu bratislavských Sanosů byl 27. 7. 1998, kdy byly na linky vypraveny tři vozy, z nichž však pouze jeden dojezdil celou směnu. S ohledem na vážnou technickou závadu vozu ev. č. 6510 (zlomená poloosa třetí nápravy) bylo rozhodnuto, že Sanosy už do ulic dále vypravovány nebudou. Počítalo se však s tím, že by minimálně tři vozidla mohla být ještě opravena a znovu se na linky vrátit. K tomu už ale nedošlo a administrativní vyřazení posledních vozů se uskutečnilo v červnu 1999 (tedy téměř rok po poslední jízdě).

Dva vozy – ev. č. 6505 a 6517 – zůstaly zachovány s tím, že by se mohly uchovat jako historické. Vozidla byla deponována venku, což se podepsalo na jejich technickém stavu. V roce 2009, kdy bylo rozhodnuto o zahájení postupné renovace jednoho z dochovaných Sanosů, tak byly z obou vozů již jen nepojízdné vraky. Pro rekonstrukci byl vytipován trolejbus ev. č. 6505, na němž se následně s přestávkami a v závislosti na přísunu finančních prostředků 10 let pracovalo. Pracovníci bratislavského DP předvedli svůj um a v září 2019 se mohli pochlubit téměř hotovým vozem Škoda Sanos, který zářil, jako by právě opustil výrobní linku.

Precizně opravený trolejbus po slavnostní premiéře čekaly ještě další úpravy. Do ulic města tak vyjel na mimořádnou zkušební jízdu až dne 28. 5. 2020. Důvod jízdy přitom nebyl nějak ryze technický. Dopravní podnik Bratislava a pracovníci trolejbusového provozu chtěli vzdát jízdou hold dlouholetému zaměstnanci, panu Štefanovi Kitkovi. Ten do DPB nastoupil již v roce 1962 a pracoval v něm neuvěřitelných 58 let. Původně působil u tramvají, z nichž však později přešel k trolejbusům, kterým zasvětil celý zbytek svého profesního života. Až v pokročilém důchodovém věku musel své působení u DPB ukončit a nyní zamíří na odpočinek. Za téměř šest desítek let práce mu bratislavský DP a kolegové stylově poděkovali právě premiérovou jízdou Sanosem.  

Libor Hinčica


Podrobně se provozu trolejbusů Škoda Sanos u bratislavského DP věnuje poslední tištěné číslo 5/2019 našeho časopisu.

Podobné články