Menu

Konečně pluje. Trolejbus Škoda 14 TrE se vydal na cestu do ČR

Americké “čtrnáctky” ve vozovně v Daytonu. (foto: Libor Hinčica)
Americké “čtrnáctky” ve vozovně v Daytonu. (foto: Libor Hinčica)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
23. 05. 2020 07:38
Redakce
1 minuta čtení

Dne 21. 5. 2020 se v podvečer vydala na plavbu z přístavu Charleston v Jižní Karolíně loď Orion Highway, která ve svém podpalubí ukrývá trolejbus Škoda /ETI 14 TrE ev. č. 9803, který míří do České republiky. Na trolejbus se složila veřejnost ve sbírce na portálu Startovač. Celou akci poté podpořila také společnost Škoda Electric, která uhradila 10 % původně odhadovaných nákladů na transport trolejbusu (70.000 Kč).

Americké “čtrnáctky” ve vozovně v Daytonu. (foto: Libor Hinčica)

Trolejbus měl být podle původního plánu již v Praze, ale peripetie v přístavu v Baltimoru vedly bohužel k nutnosti obrátit trolejbus zpět a vrátit jej ještě do Daytonu, odkud se znovu vydala „čtrnáctka“ na cestu až v minulém týdnu s tím, že tentokrát byl zvolen již přístav v Charlestonu. Zde došlo ještě k dalším změnám. Transport byl přeložen až na 21. 5. 2020 (původně se počítalo s odplutím o den dříve) a plavidlem, do jehož podpalubí trolejbus zamířil, je loď Orion Highway, což je 200 m dlouhá a 37,5 metrů široká nákladní loď určená pro přepravu vozidel postavená v roce 2016 a brázdící vody pod vlajkou Panamy.

Trolejbus by měl být vyložen v přístavu v Bremerhavenu v Německu, momentálně ale ještě průměrnou rychlostí 14 uzlů absolvuje „poznávací zájezd“ podél pobřeží USA, protože loď míří k dodatečné nakládce do přístavu v New Yorku (plavbu lodi můžete pozorovat pod tímto odkazem). Teprve až si trolejbus prohlédne sochu Svobody, vydá se do Bremerhavenu, kam by měl dorazit v polovině června. Pak už jej čeká cesta po silnici do Prahy. V červenci by měl být trolejbus představen veřejnosti.

Loď Orion Highway, v jejíchž útrobách je nyní schován také trolejbus Škoda 14 TrE ev. č. 9803. (zdroj: MarineTraffic)

Odměny ze Startovače se mezitím daří distribuovat mezi přispěvovatele bez využití zásilkových služeb, čímž nám lidé nesmírně pomáhají alespoň částečně snížit dodatečné náklady, které si přeprava trolejbusu vyžádá. Řada lidí si přišla odměny převzít osobně v Praze, což nám mj. umožnilo seznámit se osobně s řadou zapálených podporovatelů a fanoušků městské dopravy a využít času mezi předáváním zásilek i k podnětným diskuzím.

Spolupracovníci časopisu se poté nabídli, že distribuují na své náklady a ve vlastním volném čase zásilky v Ostravě, Brně a v Plzni (kolegům do Plzně a Brna budou zásilky teprve předány). Nejvíce zásilek zatím stále zbývá distribuovat po Praze, kde se rovněž pokusíme najít nějaké náhradní řešení, přičemž po domluvě stále platí možnost převzít si zásilky osobně. Teprve zbylé zásilky, které se nepodaří distribuovat žádným alternativním způsobem, budou poslány poštou. Ještě jednou velice děkujeme za podporu projektu. Věřme, že již nenastanou žádné komplikace a že brzy budeme moci přivítat unikátní americkou „čtrnáctku“ v ČR.

Libor Hinčica

Podobné články