Menu

Do Berlína byla dodána dvoustá tramvaj Flexity

Tramvaje Bombardier Flexity Berlin. (foto: Libor Hinčica)
Tramvaje Bombardier Flexity Berlin. (foto: Libor Hinčica)
Stáhnout PDF
Tramvaje
22. 05. 2020 06:40
Redakce
4 minuty čtení

Bombardier předal do Berlína již dvoustý vůz z rodiny tramvají Flexity Berlin, které začaly být do metropole Německa dodávány před 12 lety. Celkový počet tramvají Flexity Berlin by se měl zastavit na čísle 231.

Tramvaje Bombardier Flexity Berlin. (foto: Libor Hinčica)

Výběrové řízení na dodávku nových vozidel uzavřel berlínský DP (BVG) již v září 2006 a vítězem se stala společnost Bombardier, která nabídla tramvaj šitou na míru podmínkám berlínského tendru a nazvanou jako Flexity Berlin. Vůbec poprvé tak byla v rámci vozidel od Bombardieru pojmenována tramvaj podle města určení a formálně nezařazena pod základní modelovou řadu (tehdy byly nabízeny modely Flexity Outlook a Flexity Classic). První objednávka počítala s dodáním pouze čtyř předsériových vozidel, z nichž navíc bylo každé jiné. Vzájemně se tramvaje lišily délkou (verze F6 pro pětičlánkovou modifikaci a F8 pro sedmičlánkovou) a tím, zda byly vyhotoveny v jedno- (typová verze s přídomkem E) či obousměrném provedení (typová verze s přídomkem Z). Berlín tak počítal se zařazením typů F6E, F6Z, F8E a F8Z. Jako první byly v září 2008 dodány oba delší 40m modely F8E a F8Z, pětičlánkové prototypy následovaly v lednu 2009.

Zbylá část kontraktu byla pojata jako rámcová smlouva. Původně se počítalo s tím, že po 4 předsériových vozech si Berlín objedná dalších 148 tramvají, nakonec ale 29. 6. 2009 potvrdil objednávku jen na 99 vozů. Původně mělo být dodáno 40 jednosměrných vozů F8E (7článkové tramvaje), 24 jednosměrných vozů F6E a 35 obousměrných typu F6Z, během výroby vozidel se ale Berlín dohodl s výrobcem na změně kontraktu, kdy bylo rozhodnuto zcela rezignovat na pořízení jednosměrných 30m tramvají F6E a namísto nich byly objednány tramvaje v obousměrném provedení (F6Z), přičemž objednávka byla ještě navýšena doplněním o verzi F8Z.

Dodatečných změn v režimu objednávek bylo učiněno v průběhu let nakonec několik. Výsledkem je, že Bombardier sice podepsal v různých časových etapách smlouvy na dodávku celkem 54 tramvají F6Z, ale ve výsledku jich jezdí v Berlíně jen 34 (ev. č. 4001–4034). Tramvaje ve verzi F6E, kterých bylo objednáno celkem 25, bychom v Berlíně nenašli vůbec. První předsériový vůz byl totiž v roce 2013 přestavěn na sedmičlánkový vůz a přeznačen na typ F8E. Redukce objednávek byla učiněna vždy ve prospěch delších variant, zejména v obousměrném provedení, kde se BVG dohodl s Bombardierem na navýšení o 40 kusů oproti původně podepsaným objednávkám.

Pětičlánkový vůz Bombardier Flexity Berlin F6Z projíždí kolem pozůstatku slavné Berlínské zdi. (foto: Libor Hinčica)

Jednotlivé kontrakty byly kromě zmíněného roku 2009 uzavírány v letech 2012, 2015 a 2017 s tím, že poslední tramvaje měly být dodány v roce 2020 a jejich počet se měl zastavit na 210 kusech. V říjnu 2018 ale bylo oznámeno, že se počet tramvají v Berlíně ještě navýší, a to přesto, že počet 210 kusů byl koncový v rámci původní smlouvy z roku 2006. Berlín totiž využil zákonné možnosti objednat si další tramvaje bez výběrového řízení, přičemž stanovený finanční limit mu umožnil přikoupit si ještě dalších 21 vozů. Kromě těchto tramvají byly dva vozy v provedení Flexity Berlin F6Z dodány v roce 2013 také do Strausbergu, který leží v těsné blízkosti Berlína. Celkem by tedy mělo vzniknout 233 tramvají Flexity Berlin. Dodávky pro hlavní město Německa mají být ukončeny v roce 2021. Nejvyšší počet bude tvořen obousměrnými sedmičlánkovými tramvajemi F8Z (prozatím ev. č. 9001–9126, v cílovém stavu ev. č. 9001–9157), následovanými jednosměrnými sedmičlánkovými vozy F8E (ev. č. 8001–8040) a obousměrnými pětičlánkovými tramvajemi F6Z (ev. č. 4001–4034).  

Jubilejní dvoustý vůz odpovídá verzi F8Z a nese ev. č. 9126. Bombardier uvádí, že tramvaje Flexity Berlin najely během 12 let v Berlíně již více než 65 mil. km, což má v oblíbené „měsíční měrné soustavě“ představovat vzdálenost 84x na Měsíc a zpět. Pokud bychom flotilu všech 200 tramvají poskládali za sebou, byla by jejich délka okolo 8 km. Na 200 tramvajích bylo užito okolo 5.000 tun oceli, což je více, než váží slavná berlínská televizní věž (ta má „jen“ 3.500 tuny). V tramvajích je celkem 4.800 km kabelů, což je stejná vzdálenost, jako z Berlína do Dubaje.

Bombardier dodal do Německa okolo 1.000 tramvají řazených do rodiny Flexity, které jezdí ve 42 městech. Celkově bylo po světě předáno zákazníkům zhruba 5.000 tramvají Flexity.

Libor Hinčica

Podobné články