Menu

MAN představil svůj kloubový elektrobus

Elektrobus MAN Lion’s City 18E. (foto: MAN Truck & Bus)
Elektrobus MAN Lion’s City 18E. (foto: MAN Truck & Bus)
Stáhnout PDF
Autobusy
21. 05. 2020 15:05
Redakce
1 minuta čtení

Dva roky po premiéře svého sólo elektrobusu se německý MAN Truck & Bus vytasil s tak dlouho očekávaným elektrobusem v kloubové variantě. MAN Lion’s City 12E má tak nově bratříčka v podobě verze s přídomkem 18E.

Elektrobus MAN Lion’s City 18E. (foto: MAN Truck & Bus)

Premiéra nové verze elektrobusu se obešla bez záře reflektorů a účasti novinářů. MAN odhalil model formou tiskové zprávy, která ani nebyla přeložena do všech jazyků a distribuována v rámci celé Evropy, jak bývá jinak u podobných premiér vozidel obvyklé.

Oficiálně MAN model představil dne 13. 5. 2020, jeho prodej ale ve vztahu k zákazníkům měl odstartovat již v dubnu 2020. Elektrobus je řešen jako dvoumotorové vozidlo, kdy jsou použity dva centrální motory pro střední a zadní nápravu. To má pomáhat lepším jízdním vlastnostem vozidla a jízdní stabilitě, což ostatně známe ze starších generací trolejbusů. Elektrobus v 18m verzi je napěchován bateriemi o kapacitě elektrické energie 640 kWh na bázi článků NMC (nikl-mangan-kobalt), které jsou uloženy do osmi bateriových boxů na střeše vozidla. Přestože se 640 kWh může jevit jako vysoké číslo, dojezd na jedno nabití tolik ohromující není. Autobus zvládne stejně jako sólo verze ujet jen cca 200 km. Za příznivých podmínek je toto číslo vyšší – až 270 km –, ale oběhy vozidel se (alespoň prozatím) podle počasí nesestavují. Nabíjení je možné realizovat skrze zásuvku CCS (Combined Charging System), přičemž max. nabíjecí proud může být 150 kW. Nabití do plného stavu zabere v takovém případě zhruba 4 hodiny. Průměrný nabíjecí výkon je 100 kW.

Pohled zezadu na elektrobus MAN Lion’s City 18E. (foto: MAN Truck & Bus)

MAN předal do provozu první dva elektrobusy o délce 12 m do Hamburku v rámci dlouhodobého testovacího provozu, na němž se výrobce dohodl s místními dopravci, v závěru roku 2019. Do konce letošního roku má následovat dalších 13 vozů, které budou předány zákazníkům v Německu, Španělsku, Lucembursku, Belgii a Francii. Mezi těmito vozy budou také první článkové vozy, které se mají objevit u dopravců v Kolíně nad Rýnem a v Barceloně. Každý z článkových elektrobusů má zvládnout pojmout až 120 pasažérů. Oproti dieselové verzi nedošlo k žádnému poklesu počtu pasažérů, protože je využita možnost navýšení max. hmotnosti vozidla až na 30 tun. Naopak díky absenci motorové věže přibyla sedadla v zadní části vozu. Sériová produkce článkových vozů má začít v první polovině roku 2021, u sólo vozů pak ve čtvrtém čtvrtletí letošního roku.  

Libor Hinčica

Podobné články