Menu

82 elektrobusů a vodíkových autobusů pro Vídeň

Po roce je možné se elektrobusem eCitaro svézt opět ve Vídni v rámci zkušebního provozu. Loňské výsledky testování téhož modelu elektrobusu byly propadákem. Nyní tak zkouší výrobce reparát. (foto: Wiener Linien)
Po roce je možné se elektrobusem eCitaro svézt opět ve Vídni v rámci zkušebního provozu. Loňské výsledky testování téhož modelu elektrobusu byly propadákem. Nyní tak zkouší výrobce reparát. (foto: Wiener Linien)
Stáhnout PDF
Nezařazené
26. 04. 2020 07:22
Redakce
2 minuty čtení

Také rakouské hlavní město se v nadcházejících letech hodlá svézt na vlně elektromobility. Do ulic města by mělo do roku 2027 vyjet celkem 82 autobusů, které budou poháněny buďto z energie uložené v bateriích, anebo palivovými články (vodíkem).

Po roce je možné se elektrobusem eCitaro svézt opět ve Vídni v rámci zkušebního provozu. Loňské výsledky testování téhož modelu elektrobusu byly propadákem. Nyní tak zkouší výrobce reparát. (foto: Wiener Linien)

Vídeň v současné době provozuje celkem 12 elektrobusů italského výrobce Rampini s elektrickou výzbrojí od Siemense a dva autonomní minibusy typu Arma od výrobce Navya, které ale pojmou jen deset cestujících a slouží pro ověření této technologie v části Seestadt.

Vozidla Siemens Rampini byla pořízena pro obsluhu linek 2A a 3A v centru města a celkem jich má místní dopravce Wiener Linien, jak již bylo řečeno, k dispozici 12. V roce 2017 poté bylo oznámeno, že od téhož výrobce si Vídeň pořídí i sedm elektrobusů standardní délky (Rampini E120) pro obsluhu linky 4A s tím, že dodávka proběhne v roce 2018. Elektrobusy ale doposud nedorazily a žádná ze smluvních stran se k této dodávce nijak nevyjadřuje.

Namísto toho Wiener Linien elektrobusy prozatím testovaly. Aktuálně je od 22. 4. do 6. 5. 2020 mezi centrem Vídně a palácem Schönbrunn nasazován jeden vůz eCitaro. Ten už ve městě jednou jezdil, a sice v lednu 2019, přičemž výsledky nebyly právě povzbudivé. Mercedes ve Vídni spíše odprezentoval, proč by se měli dopravci držet od elektrobusů dále. Testovaný vůz totiž průměrně najel jen 80 km denně a navíc měl o zhruba 30 % menší kapacitu než klasický dieselový vůz. Nyní nasazená verze má být podle údajů výrobce vylepšená a spotřeba elektrické energie má být snížena tak, aby vůz ujel i v horkých letních dnech na jedno nabití 150 km. To je ovšem pro obsluhu většiny linek vídeňského DP i tak zoufale málo.

Interiér s dekorem dřevěné podlahy v testovaném voze eCitaro. (foto: Wiener Linien)

I proto je plánováno, že se výběrové řízení na nové elektrobusy vypíše až v roce 2021 – v naději, že se do té doby podaří udělat zázračný technologický pokrok a dojezd elektrobusů vylepšit. V první etapě má jít o tendr na 62 elektrobusů délky 12 m a 10 vodíkových autobusů. Pro rok 2024 je poté naplánováno další výběrové řízení, a sice na 10 elektrobusů s menší přepravní kapacitou. Dodávky všech vozů by měly probíhat až do roku 2027, přičemž náklady na elektrifikaci části flotily (včetně potřebné infrastruktury) jsou vyčísleny na zhruba 50 mil. €. Elektrobusy by měly být nasazovány především na linky v jižním sektoru města, kde má vzniknout také nová garáž pro elektrobusy ve čtvrti Siebenhirten. Vodíkové autobusy by měly naopak obsluhovat vybrané linky v severním sektoru města (od r. 2023), kde vznikne v části Leopoldau plnicí stanice na vodík. Testování vodíkového autobusu je naplánováno na červen 2020, a to na lince 39A (Heiligenstadt – Sivering).

Ředitel vídeňského DP Günter Steinbauer se nechal slyšet, že: „Wiener Linien patří k evropským průkopníkům e-mobility. Už v roce 2013 jsme na dvou linkách v centru zavedli provoz pouze osmimetrových elektrobusů. Nyní je stále důležitější, abychom nasadili i standardní autobusy s tímto ekologickým pohonem.“ Pořízení více než osmi desítek vozů na alternativní zdroj energie jistě není zanedbatelný počet, na druhé straně je Vídeň v hodnocení elektromobility jako celku poměrně střízlivá a budoucnost hodlá spojovat především s dieselovými vozy, jejichž flotilu hodlá postupně obnovovat novými vozidly.

Ještě jeden pohled na předváděcí eCitaro. (foto: Wiener Linien)

Pokud by Vídeň chtěla nahradit celou svou flotilu dieselových autobusů elektrobusy, znamenalo by to kvůli omezenému dojezdu elektrobusů zvýšit současnou flotilu vozidel o 273 vozů, aby bylo možné zajistit stejné výkony. Vezmeme-li v úvahu, že dnes jezdí ve službách Wiener Linien okolo 430 autobusů, nejedná se nikterak zanedbatelné číslo (flotila by narostla o 63 % oproti výchozímu stavu). Kromě nákladů na vozidla je navíc nutné připočíst náklady na potřebnou infrastrukturu. Vídeň proto předpokládá, že páteří autobusové dopravy budou nadále dieselové vozy, u nichž by však ráda postupně přecházela na tzv. syntetickou naftu, jejíž výrobou se v současné době zabývá řada producentů. Rakouská OMV přímo u Vídně vytvořila nedávno závod, kde syntetickou naftu vyrábí z plastových odpadů. Pokud by se podařilo výrobu syntetické nafty rozšířit a obhájit ji energeticky a ekonomicky, mohly by vídeňské autobusy podle odhadů Wiener Linien v roce 2027 spalovat syntetickou naftu ze zhruba 70 %.

Libor Hinčica s využitím TZ Zahraniční kanceláře města Vídně v Praze

Podobné články