Menu

Návrat trolejbusů do Čeng-čou

Nové trolejbusy v místní garáži na dubnovém snímku. (foto: 許大涵先森)
Nové trolejbusy v místní garáži na dubnovém snímku. (foto: 許大涵先森)
Stáhnout PDF
Nezařazené
21. 04. 2020 07:28
Redakce
2 minuty čtení

10milionové hlavní město provincie Che-nan, Čeng-čou, se připravuje na návrat trolejbusů. Poté, co byl původní trolejbusový provoz otevřený v roce 1979 dne 2. ledna 2010 ukončen, se letos otevře nový.

Nové trolejbusy v místní garáži na dubnovém snímku. (foto: 許大涵先森)

Na počátku tohoto století otěže linek 101–105 progresivně otevíraných mezi léty 1979–1988 přebíraly autobusy, které nakonec trolejbusy vymazaly z čeng-čouského povrchu. Místní BRT systém, rozvíjený od doby, kdy trolejbusy mizely, a sestávající oficiálně nyní ze čtyř základních linek (B1, B2, B3 a B5) a několika napáječů, které dohromady pokrývají 1 000 km tras, z toho 139 km vedených po oddělených tělesech, sice pro město znamenal podstatné zrychlení jeho MHD v některých směrech, stejně tak se ale jednalo o značnou zátěž pro místní životní prostředí. Město proto zavelelo k ekologizaci a dnes jsou téměř všechna vozidla MHD v podobě hybridů (plyn-elektřina) nebo elektrobusů. U jednoho z BRT koridorů, B2, ovšem město nedávno rozhodlo, že na něj aplikuje jiné řešení, které je z dlouhodobého hlediska ekonomičtější, a sice trolejbusy. Není divu, náklady na údržbu vozového parku čítajícího přes 6 000 klimatizovaných vozidel (sic!), které jsou nasazovány nejen na BRT systém, ale i další linky (celkem jich je přes 300 o celkové délce více 4 000 km), jsou enormní a životnost těchto vozů není taková jako u trolejbusů. Jen pro představu: za deset let od otevření první trasy čeng-čouského BRT systému, tj. mezi léty 2009–2019, převezly nasazované vozy více než 2 mld. lidí. S aktuálně průměrně více než 2,5 mil. přepravených cestujících denně aspiruje tento systém na pozici nejvytíženějšího BRT systému na světě.

Nápad na návrat trolejbusů se objevil zhruba před pěti léty. V březnu 2017 se pak na místní konferenci věnované stěžejním lokálním dopravním projektům objevil seznam 53 klíčových dopravních projektů, které se měly v dalších letech v Čeng-čou realizovat. Mezi nimi se objevil i ten, který nese v anglitině název “Zhengzhou Agricultural Road Expressway Project”. Předpokládal příchod trolejbusů na 20 km BRT koridoru linky B2, z nichž 13 km, v trase tzv. “Zemědělské autostrády” (Nongue Expressway), bude zatrolejovaných, zatímco 7 km zůstane bez trolejí.

Nekonečná řada trolejbusů… (foto: 許大涵先森) 12,9 km dlouhá městská autostráda Nongye Expressway je řešena jako nadúrovňová komunikace, pod níž budou jezdit trolejbusy. Na její západní straně ji pak trolejbusy budou opouštět a s pomocí baterií se budou stáčet severním směrem. (zdroj: Wikipedia).

Následně vydaný akční plán na léta 2019 až 2020 stanovil, že všechny autobusy, taxi vozy a městská vozidla jako dodávky, sanitky apod. musí jezdit v urbanizovaných zónách města na alternativní pohon. To jen urychlilo trolejbusový projekt, na jehož realizaci bylo už v roce 2018 vypsáno první výběrové řízení, které se týkalo trolejového vedení. Vítěz zakázky byl oznámen v polovině října 2018. Následně se na onom 13km úseku začaly montovat troleje. 22. dubna 2019 došlo k vyhlášení vítěze zakázky na zajištění napájecí infrastruktury trolejového vedení. Nakonec se loni vysoutěžily trolejbusy v počtu několika desítek kusů (přesné číslo se bohužel zjistit nepodařilo, bude se jednat zřejmě o necelou stovku vozů). Jednat se má se o typ Yutong ZK5120C, který se uchytil v Ciudad de México.

Trolejbusová trať je, jak bylo navrženo původně, vedena pod silniční estakádou Zemědělské autostrády, kde má vyhrazené vlastní těleso, čímž se zároveň omezily možné stížnosti na vizuální efekt trati. Na koncích trati jsou obě stopy ukončeny kuse, přičemž na jednom z konců ještě nechybí rozvětvení, takže tam bylo vytvořeno doslova parkoviště pro trolejbusy s hned několika samostatnými stáními.

Oficiální důvody, proč se trolejbusy vrátily do města, byly v zásadě dva: ten hlavní byl dle města ten, že u parciálních trolejbusů není na rozdíl od elektrobusů nutné stavět žádné nabíjecí stanice a hmotnost instalovaných baterií je daleko nižší, přičemž akční rádius parciálních trolejbusů je vyšší. Druhým, méně významným důvodem, byl zvyk, neboť trolejbusy patřily k městu po celé tři dekády a lidé se na ně po jejich zániku neustále dotazovali.

Ještě jeden snímek. (foto: 許大涵先森)

Momentálně jsou prováděny na síti poslední dodělávky a dokončuje se zaškolování řidičů a příslušné zkoušky. Dá se očekávat, že do několika týdnů trolejbusy vyjedou.

V tomto videu lze vidět reportáž o místních trolejbusech z ledna 2020 (v čínštině).

Text: Vít Hinčica

Podobné články