Menu

Solaris dobývá Španělsko se svými nízkoemisními autobusy

Autobus Solaris Urbino 18 electric v Barceloně. (foto: Solaris Bus & Coach)
Autobus Solaris Urbino 18 electric v Barceloně. (foto: Solaris Bus & Coach)
Stáhnout PDF
Nezařazené
17. 04. 2020 17:52
Redakce
2 minuty čtení

Společnost Solaris Bus & Coach se pochlubila pozitivními výsledky na španělském trhu. Solaris, byť vyrábějící v Polsku a historicky založený jako polská společnost, je dnes součástí španělské skupiny CAF, která na Pyrenejském poloostrově jasně dominuje v dodávkách kolejových vozidel.

Autobus Solaris Urbino 18 electric v Barceloně. (foto: Solaris Bus & Coach)

Na dobývání Španělského království v oblasti nízkoemisních vozidel ovšem Solaris nepotřebuje příliš velká čísla. Procentuálně působí čísla skvěle – až 90 % všech objednávek Solarisu v letošním roce ve Španělsku mají tvořit vozidla s alternativními pohony, tedy elektrobusy, hybridní autobusy a plynové autobusy. V konkrétních číslech jde ale o necelých 60 prodaných autobusů. Pro trh, na němž Solaris v minulosti prakticky nebyl přítomen, jde ale i tak o významný nárůst. Majitel Solarisu, společnost CAF, přitom jistě bude mít ambice na domácí půdě se „svými“ autobusy větší.

Ostatně v roce 2013 se CAF pustil do založení společnosti, která mu měla zajistit stát se jedním z lídrů v elektromobilitě hromadné dopravy. Součástí skupiny CAF se stala firma Vectia, která byla společným podnikem CAFu a španělského nástavbáře Carrocera Castrosua. Vectia upoutala svými modelovými řadami Vectia Veris a Vectia Teris (v druhém případě šlo jen o přejmenování dříve existujícího modelu Tempus z produkce Carrocera Castrosua). Oba modely představovaly nejprve jen klasické hybridy, resp. v případě modelu Vectia Veris plug-in hybridy. Další metou mělo být představení elektrobusů.

Prodeje firmy Vectia ale byly mizerné. Závod o rozloze 4.500 m2 produkoval v roce 2018 jeden autobus týdně a vygenerovat měl celkově jen 30 pracovních míst (včetně nepřímých pracovních míst). Do roku 2024 se ale mělo počítat s násobením produkce a zaměstnáním až 400 pracovníků. Tomu měly mj. dopomoci i peníze z veřejných zdrojů, kdy se základní kapitál společnosti navyšoval v roce 2018 o 19 mil. eur, přičemž 30 % z této částky (5,7 mil. euro) poskytla společnost Sodena, což je de facto státní podnik. Ještě v témže roce bylo oznámeno, že CAF přebírá polský Solaris, a i když se oficiálně hovořilo o tom, že koupě Solarisu pomůže i expanzi společnosti Vectia, bylo otázkou, jaký smysl ztrátový podnik pro CAF po akvizici Solarisu vlastně má.

Hybridní plug-in hybrid Vectia Veris. Projekt skončil fiaskem. (zdoj: Wikipedia.org)

Odpověď přišla v létě roku 2019, kdy se poprvé objevila zpráva, že by měl Solaris firmu Vectia převzít. K tomu pak koncem loňského roku skutečně došlo. Druhý společník ve Vectii – Carrocera Castrosua – si nadále držel svou produkci autobusů s konvenčními pohony a na trhu existuje i nadále. Vectia ovšem zmizela. V roce 2018 přitom měla podle médií uzavřít objednávky na cca 60 vozidel, tedy zhruba na stejný počet, jaký dnes vyzdvihuje ve své tiskové zprávě Solaris coby velký úspěch svého španělského tažení.

Odkazy na webové stránky Vectie dnes přesměrují jen na známou chybu „404“ na stránkách Solarisu. Její produkty už nejsou nabízeny a nelze o nich na stránkách výrobce nic dopátrat, samotný CAF se jako výrobce autobusů hlásí jen ke značce Solaris. Vectia skončila v propadlišti dějin, Solarisu se ale na španělském trhu začíná dařit lépe.

Letos firma podepsala kontrakty na dodávku 14 kloubových elektrobusů pro Barcelonu a 13 plynových 12m vozů Urbino 12 electric zamíří k dopravci Moventis, jenž rovněž zajišťuje provoz na vybraných linkách MHD v Barceloně. Dopravce Tusgsal z města Badalona (to je dnes s Barcelonou prakticky srostlé) si poté objednal 11 kloubových hybridních vozů Urbino 18. Již do vnitrozemí do města Elche mají putovat hybridní 12m vozy k dopravci Avanza. Autobusy s pohonem na CNG poté budou vedle zmíněné Barcelony v provozu také ve městech Burgos a Girona (jeden z dodaných vozů má být v 18m provedení, o celkových počtech se však v případě těchto měst již Solaris nezmiňuje).

Libor Hinčica

Podobné články