Menu

Obroda autobusů TEDOM v hlavním městě

Krátce po zařazení v lednu a následně od počátku března je možné bílo-modré TEDOMy C12G původem z třebíčské firmy TRADO-MAD vídat téměř výhradně na lince 110. V měsíci únoru se ale tehdy již zprovozněné vozy 1037 a 1039 střídaly především na 2. pořadí linky 186 (Bazén Hloubětín – Satalická obora), což dokládá i snímek z letošního Valentýna pořízený v zastávce Satalická obora. (foto: Honza Tran)
Krátce po zařazení v lednu a následně od počátku března je možné bílo-modré TEDOMy C12G původem z třebíčské firmy TRADO-MAD vídat téměř výhradně na lince 110. V měsíci únoru se ale tehdy již zprovozněné vozy 1037 a 1039 střídaly především na 2. pořadí linky 186 (Bazén Hloubětín – Satalická obora), což dokládá i snímek z letošního Valentýna pořízený v zastávce Satalická obora. (foto: Honza Tran)
Stáhnout PDF
Nezařazené
11. 04. 2020 17:43
Redakce
2 minuty čtení

Po devíti letech od ukončení výroby autobusů značky TEDOM se v provozu v rámci pražské aglomerace objevily na počátku tohoto roku další tři vozy zmíněného výrobce. Výhledově by měl na linky vyjet poslední, celkem čtvrtý pro provoz určený kus. Další nově pořízený vůz slouží jako zdroj náhradních dílů. Autobusy zakoupil živnostník Jaroslav Štěpánek, jehož autobusy linky PID brázdí již od roku 1992.

Krátce po zařazení v lednu a následně od počátku března je možné bílo-modré TEDOMy C12G původem z třebíčské firmy TRADO-MAD vídat téměř výhradně na lince 110. V měsíci únoru se ale tehdy již zprovozněné vozy 1037 a 1039 střídaly především na 2. pořadí linky 186 (Bazén Hloubětín - Satalická obora), což dokládá i snímek z letošního Valentýna pořízený v zastávce Satalická obora. (foto: Honza Tran)

Na úvod je důležité podotknout, že se nejedná o první zkušenost dopravce s letohradskými, potažmo třebíčskými autobusy. První TEDOM zařadil Jaroslav Štěpánek do provozu již v roce 2007, a to nejprve jako zapůjčený od výrobce, do vlastnictví následně zakoupený na podzim 2008. Vůz typu Kronos 123D výrobního čísla 5002 je jedním ze série 5 ověřovacích autobusů z roku 2005 a jde vůbec o první vyrobený dieselový exemplář, sestrojený kompletně ještě v Letohradských strojírnách v Žamberku. Autobus obdržel ev. č. 1036 a narušil do té doby jednolitou výpravu vysokopodlažních vozů Karosa na linkách PID obsluhovaných Jaroslavem Štěpánkem. V březnu 2010 byl přelakován z pro předváděcí TEDOMy tolik typické žluté barvy do bílého laku s červenými lomenými pruhy, naopak charakteristickými pro autobusy Jaroslava Štěpánka. V permanentním provozu je s výjimečnými dlouhodobými odstávkami dodnes.

Druhý, tentokráte již plynový TEDOM, uvedl Jaroslav Štěpánek pod číslem 1043 na linku 110 na podzim roku 2009, a to rovnou v jeho unifikovaném laku. V tomto případě se jednalo opět původem o prezentační vozidlo výrobce, zároveň vůbec první vyrobený autobus v závodě v Třebíči (výrobní číslo 7001). S přestěhováním výroby došlo také k přejmenování modelových řad, v tomto případě tedy již hovoříme o vozu typu C12G, byť stále s původním designem. Z provozu byl autobus definitivně odstaven počátkem roku 2014; po letech neúspěšných pokusů o prodej následně došlo v roce 2018 k jeho sešrotování v Neumětelích.

TEDOM Kronos 123D ev. č. 1036 Jaroslava Štěpánka je v provozu téměř dennodenně na lince 110, která spojuje Dolní Počernice a Kyje s Čakovicemi a Třeboradicemi. Na snímku ze 6. dubna 2020 projíždí autobus při zátahu z ranního pořadí 110/7 zastávku Kbelský hřbitov. (foto: Matěj Stach)

Podmínky výběrových řízení na městské linky soukromých dopravců z jara 2019 vyřadily Jaroslava Štěpánka jako živnostníka i jen z potenciálních bojů o ně. Poté, co na soubor obsahující linku 110 vyjel od 1. prosince 2019 dopravce ČSAD Střední Čechy, zůstal Jaroslav Štěpánek na své tradiční baště jako subdodavatel, a k tomu přidal navrch další dvě pořadí na lince 171. Vzhledem k nové 100% garantované nízkopodlažnosti oněch linek a nedostatečné obnově vozového parku v předchozích letech bylo kromě nákupu jiných autobusů přistoupeno také k pořízení nakonec celkem 5 kusů plynových TEDOMů.

Na přelomu let 2019 a 2020 byly Jaroslavem Štěpánkem nejdříve pořízeny tři vozy C12G z roku 2009 od společnosti TRADO-MAD, která zajišťuje MHD v Třebíči. Ty byly původním majitelem odstaveny již od prosince 2016, kdy byly nahrazeny novými Conecty LF. Jako první zasáhl do provozu v polovině ledna autobus ev. č. 1037 (ex-22), následovaný na konci měsíce vozem ev. č. 1039 (ex-55). Na konci února byl uveden do provozu i TEDOM ev. č. 1038 (ex-44), jenž je ale od té doby vypravován velice sporadicky. Také vůz 1037 je v tuto chvíli odstavený, a to po dopravní nehodě. Tyto tři autobusy byly vůbec prvními vozy, které byly z výroby osazeny motory TEDOM CITY plnícími normu EURO 5/EEV. V provozu jsou nadále v bílo-modrém schématu typickém pro skupinu ICOM transport.

Jedna vzpomínková fotka na závěr článku ukazující vůz TEDOM C12G ve společnosti autobusu Karosa B 732 v Třebíči dne 10. 6. 2009. Šlo o vůz s motorem Renault vyrobený původně pro zákazníka v Ruské federaci. K vyřazení došlo v roce 2010. (foto: Aleš Novák)

Tím ale výčet revolučních autobusů značky TEDOM v autoparku Jaroslava Štěpánka nekončí. K výše zmíněným vozům byl přikoupen jako zdroj náhradních dílů vůbec první vyrobený faceliftovaný TEDOM C12G z roku 2008. Ten nejprve sloužil jako prezentační vozidlo výrobce, následně našel uplatnění jako součást plynofikovaného vozového parku společnosti OSNADO na MHD Trutnov. V roce 2017 byl odstaven a posléze převezen na vrakoviště, odkud jej na přelomu loňského a letošního roku dočasně zachránil právě Jaroslav Štěpánek. Posledním vozem, který naopak čeká na zprovoznění pod ev. č. 1040, je taktéž původně předváděcí autobus typu C12G, jenž pro změnu sloužil pod společností BusLine, resp. BusLine MHD na subdodavatelských výkonech pro DPML pod číslem 612. Dle informací redakce by měl mít Jaroslav Štěpánek své další působení v rámci PID smluvně zajištěné na dobu 50 měsíců, nově nabyté TEDOMy by tak při zohlednění platných standardů mohly v provozu setrvat až do roku 2024.

Matěj Stach

Podobné články