Menu

A zpátky do Daytonu. Cesta Čechoameričana do ČR se prodlouží

Trolejbus Škoda 14 TrE ev. č. 9803, který zatím absolvuje tour jen po Spojených státech. (foto: Libor Hinčica)
Trolejbus Škoda 14 TrE ev. č. 9803, který zatím absolvuje tour jen po Spojených státech. (foto: Libor Hinčica)
Stáhnout PDF
Nezařazené
10. 04. 2020 17:18
Redakce
2 minuty čtení

Radost nad odvozem trolejbusu Škoda 14 TrE z Daytonu byla předčasná. Trolejbus, který měl 30. 4. dorazit do německého Bremerhavenu, se musel neplánovaně vrátit zpět. Důvodem byly komplikace při vykládce trolejbusu v přístavu v Baltimoru v důsledku vypuknutí nákazy čínského viru Covid-19.

Trolejbus Škoda 14 TrE ev. č. 9803, který zatím absolvuje tour jen po Spojených státech. (foto: Libor Hinčica)

Trolejbus ev. č. 9803, který byl velkoryse darován daytonským DP (RTA) našemu časopisu a na jehož přepravu se podařilo získat prostředky prostřednictvím sbírky na Startovači, se vydal na cestu z Daytonu do České republiky v pondělí 6. 4. 2020. O den později dorazil do přístavu v Baltimoru, kde čekal na vykládku. Zde ovšem nastala neočekávaná komplikace. Během cesty došlo k vybití baterie nouzového pojezdu, takže trolejbus nemohl z trajleru sjet vlastní silou. Správa přístavu přitom zamítla, že by uskutečnila to, co zcela běžně při manipulaci v přístavu dělá a co je v obdobných případech běžné, a sice stažení vozidla za pomocí tažení na tyči.

Namísto toho nabídla alternativu zvedání jeřábem, která ale byla na doporučení původního provozovatele s ohledem na možné poškození rámu vozidla zamítnuta. Přišel proto ještě bizarnějších návrh způsobu složení, za nějž přístav požadoval neuvěřitelných 4.500 dolarů (cca 112.000 Kč) s odůvodněním, že na úkon, který běžně zabere cca 20 minut, bude potřebovat armádu 10 pracovníků.

Nakonec svolila správa přístavu k tomu, že při zajištění vlastní odtahové služby, která by vozidlo z trajleru na tyči vytáhla, takový způsob vykládky umožní. Toto prosté řešení ale nebylo možné v daný okamžik provést. U jednoho z pracovníků přístavu totiž byl diagnostikován virus Covid-19, což vedlo k uzavření areálu, k omezení služeb, ke změně jízdního řádu lodí, k dezinfekci areálu a k praktickému znemožnění v přístupu do areálu komukoli, kdo zde nepracuje, anebo neměl povolení vydáno před propuknutím nemoci v přístavu.

S ohledem na stoupající náklady bylo nakonec rozhodnuto, a je zde zapotřebí mimořádně poděkovat kolegům z dopravního podniku v Daytonu (RTA), že nejlepším východiskem bude trolejbus vrátit zpět do Daytonu, kde byl 10. 4. 2020 opět složen. Paradoxně se tak „čtrnáctka“ sice vrátila domů, ale nikoli do ČR, ale do místa, které jí bylo domovem po celou dobu její služby.

Přeprava se tedy bude muset plánovat celá znovu s novým harmonogram, novými povoleními a novým řešením přetahů po areálu přístavu. Jednání o přepravě tak začnou po Velikonocích nanovo. Mezitím můžeme uzavírat sázky, zda se podaří dostat Čechoameričana zpět domů rychleji než československé legie z Ruska před sto lety.

Libor Hinčica

Podobné články