Menu

Polské Jaworzno zajistí 80 % MHD elektrobusy. Solaris vyhrál další kontrakt

Článkový elektrobus (vlevo) dopravce PKM Jaworzno ve společnosti historického autobusu Ikarus 280. (foto: Libor Hinčica)
Článkový elektrobus (vlevo) dopravce PKM Jaworzno ve společnosti historického autobusu Ikarus 280. (foto: Libor Hinčica)
Stáhnout PDF
Nezařazené
30. 03. 2020 18:37
Redakce
2 minuty čtení

Polské město Jaworzno, které leží v těsném sousedství Katovic, podepsalo smlouvu na dodávku dalších 20 elektrobusů od Solarisu. Tímto nákupem bude již 80 % MHD v Jaworzně zajišťováno elektrobusy, neboť dopravce již dříve pořídil 23 elektrobusů od téhož výrobce.

Článkový elektrobus (vlevo) dopravce PKM Jaworzno ve společnosti historického autobusu Ikarus 280. (foto: Libor Hinčica)

Provozovatel MHD společnost PKM Jaworzno se stal svého času výkladní skříní Solarisu na poli elektromobility. Rozhodnutí přejít na elektrobusy učinilo město v roce 2012, přičemž nejprve si technologii otestovalo – Solaris zapůjčil jeden vůz o délce 8,9 m a jeden 12m vůz, čínský výrobce BYD zapůjčil svůj 12m vůz BYD K9 a dnes již neexistující producent autobusů AMZ Kutno se představil s elektrobusem City Smile CS10 LF o délce 10 m. Výběrové řízení na nákup prvního vozu nicméně vyhrál Solaris a dne 26. 3. 2015 byl do města dovezen první vůz o délce 12 m, který byl do provozu s cestujícími uveden dne 27. 4. 2015. Následně se z evropských peněz podařilo zajistit financování nákupu dalších elektrobusů včetně výstavby nabíjecí infrastruktury, přičemž byly pečlivě vybrány linky MHD, na nichž měly být nové vozy nasazeny (šlo o 4 trasy původní a dvě nově navržené).

Celkem bylo nakoupeno 22 elektrobusů, z toho 9 standardní délky, 9 článkových a 2 midibusy ve verzi low entry (LE; částečně nízkopodlažní). Dodávka proběhla v roce 2017 a po vyřazení starších autobusů bylo zhruba 40 % vozového parku tvořeno elektrobusy.

Další nákup město avizovalo již v loňském roce, kdy vypsalo tendr na celkem 20 vozů, z toho 15 o délce 12 m a 5 v délkové kategorii midibusu. Také nákup těchto autobusů má spolufinancovat Evropská unie, přičemž město se snaží elektrobusy významně podporovat. Jakou roli v této podpoře hraje skutečnost, že ve městě sídlí pátá největší polská tepelná elektrárna (tvořená bloky Jaworzno II o instalovaném výkonu 190 MW a Jaworzno III s instalovaným výkonem 1345 MW), která je významným zaměstnavatelem regionu, se lze jen domýšlet.

Elektrobusy v garážích v Jaworzně. (foto: Libor Hinčica)

Podpora města ale na druhé straně není bezmezná. Nabídka podaná v zadávacím řízení pouze Solarisem už dne 6. 9. 2019 totiž významně překračovala původně plánovaný rozpočet. Jaworzno hodlalo za vozidla vynaložit zhruba 204 mil. Kč (34,133 mil. zlotých), tedy v průměru pouze 10 mil. Kč za vůz. Solaris chtěl ale za vozidla sumu výrazně vyšší – v přepočtu přibližně 249 mil. Kč (41,513 mil. zlotých; a tedy průměrně 12,5 mil. Kč na vůz). Město se tedy muselo rozhodnout, zda nákup vozů oželí, anebo nalezne peníze a rozdíl v sumě vyrovná. Nakonec se přiklonilo ke druhé variantě a smlouva se Solarisem se mohla po více než půl roce podepsat.  

Ještě letos by mělo být dodáno 5 vozů Urbino 8,9 LE, v první polovině roku 2021 se mají k této flotile připojit i 12m vozy (všech 15 ks). Elektrobusy budou vybaveny bateriemi Solaris High Energy s kapacitou elektrické energie 160 kWh (z hlediska chemického složení jde o články NMC). Nabíjení bude probíhat pomocí pantografů na střeše vozidel (pro nabíjecí výkon až 190 kW) a pomocí zásuvek v garážích (pomalé nabíjení). Elektromotor bude u obou délkových variant použit jeden centrální o výkonu 160 kW.

Ve výbavě nebudou chybět nabíječky USB, klimatizace, WiFi připojení, kamerový systém atp. Midibusy pojmou max. 55 osob, dvanáctimetrové autobusy až 75 osob. Kromě vozidel plánuje město nakoupit dalších 5 nabíjecích stanic pro rychlé nabíjení a 10 pro pomalé.

Libor Hinčica

Podobné články