Menu

25 vodíkových autobusů Solaris Urbino zamíří do Německa

Solaris Urbino 12 ve vodíkovém provedení. (foto: Solaris Bus & Coach)
Solaris Urbino 12 ve vodíkovém provedení. (foto: Solaris Bus & Coach)
Stáhnout PDF
Nezařazené
13. 03. 2020 11:03
Redakce
1 minuta čtení

Dvojice německých dopravců WSW Mobil GmbH z Wuppertalu a RNV z Kolína nad Rýnem podepsali smlouvu se společností Solaris Bus & Coach na dodávku celkem 25 vodíkových autobusů Urbino 12 hydrogen.

Solaris Urbino 12 ve vodíkovém provedení. (foto: Solaris Bus & Coach)

Zatímco ve Wuppertalu bude nasazeno 10 vodíkových Urbin, v Kolíně zakotví zbylých 15 vozů. Dodávky začnou už koncem letošního roku a ukončeny budou na konci roku 2021. Solaris svůj vodíkový autobus nové generace prezentoval poprvé v loňském roce na summitu UITP ve Stockholmu. Palivové články ve vozidle mají výkon 70 kW a na jedno natankování bude možné urazit až 350 km. Součástí systému budou také baterie o kapacitě elektrické energie cca 30 kWh, které pomohou navýšit výkon v případě potřeby, poslouží k ukládání rekuperované energie při brždění a umožní snižovat enormní náklady na provoz vodíkových vozů. Pohon vozů bude zajišťovat dvojice elektromotorů integrovaná do nábojů kol.

Tisková zpráva uvádí, že vodíkové autobusy jsou naprosto bezemisní. Klíčovou otázkou však je, jakou technologií se bude získávat vodík, který bude na pohon autobusů určen. Celková energetická bilance většiny způsobů získávání vodíku (fakticky s výjimkou elektrolýzy, a to jen při využití elektřiny z obnovitelných zdrojů) totiž hovoří v neprospěch tohoto paliva (výsledné emise CO2 jsou vyšší než u přímého spálení fosilních paliv). Vodíkové autobusy jsou tak spíše líbivým poutačem se sexappealem moderní technologie než skutečným řešením ekologické dopravy.

Vodík bude ukládán v plynném skupenství při tlaku 350 atmosfér do 5 střešních lahví, které pojmou celkem 37,5 kg vodíku (1 560 litrů). Ve výbavě nebude chybět klimatizace salónu cestujících a bezpečnostní systém MobilEye Shiled+ monitorující mrtvé úhly vozidla a informující o chodcích a cyklistech v blízkosti autobusu (až na vzdálenost 80 cm). Vozidla z Wuppertalu budou navíc vybavena i systémem eSConnect, který umožňuje vzdálený přístup k údajům o vozidle.

Libor Hinčica

Podobné články