Menu

Do Magdeburgu dorazila první tramvaj KT4D

Tramvaje KT4D-mod v Berlíně jsou využívány už jen jako posila dopravy a při vybraných výlukách. (foto: Libor Hinčica)
Tramvaje KT4D-mod v Berlíně jsou využívány už jen jako posila dopravy a při vybraných výlukách. (foto: Libor Hinčica)
Stáhnout PDF
Nezařazené
12. 03. 2020 18:39
Redakce
1 minuta čtení

Rovných 30 let uplyne letos od dodávky posledních tramvají typu Tatra KT4D do Německa. Ke 12 východoněmeckým městům, která byla tramvajemi postupně zásobena od roku 1974, přibývá přesto ještě letos třináctá destinace – Magdeburg.

Tramvaje KT4D-mod v Berlíně jsou využívány už jen jako posila dopravy a při vybraných výlukách. (foto: Libor Hinčica)

Magdeburg v éře Německé demokratické republiky (NDR; východní Německo) byl zařazen do tzv. Tatra-programu zahrnujícího dodávky vozů z Československa na samotném počátku. První vozy typu T4D byly do hlavního města Saska-Anhaltska dodány již v roce 1968. Právě na dodávky „té čtyřek“ a k nim odpovídajícím vlekům B4D se poté město soustředilo dalších 18 let, kdy se (v r. 1986) počet dodaných motorových vozů T4D zastavil na čísle 274 a vleků B4D na čísle 142. Poté měla nastat éra dodávek tramvají T6A2 a B6A2. Zde se ale původně odhadované velké objemy nepodařilo naplnit a vše skončilo jen u 12 motorových (T6A2) a 6 vlečných (B6A2) vozů.

Dodávky krátkých článkových tramvají KT4D do Magdeburgu nebyly v žádném ze známých plánů předpokládány, přesto se zde nakonec budou moci cestující těmito tramvajemi svézt, byť v jejich modernizované verzi. Magdeburg se totiž dohodl s Berlínem, že od něj převezme celkem 8 tramvají KT4D-mod. Jde už o druhý nákup ex-československých tramvají z berlínské metropole. V roce 2009 Magdeburg převzal pro posílení dopravy také 12 vleků B6A2, které nasadil do nezvyklých souprav s nízkopodlažními tramvajemi, aby tak navýšil přepravní kapacitu.

Také současný nákup „ká té čtyřek“ má dopomoci zlepšit přepravní nabídku. Osm vozů je pořizováno s cílem navýšit kapacitu na lince č. 10 v části Rothensee, čímž bude možné dosáhnout 10minutového intervalu na lince, která dnes musí jezdit jen každých 20 minut. Předpokládá se, že by „nové“ tramvaje mohly být do provozu uvedeny na konci letních prázdnin. Flotila tramvají magdeburského DP tím vzroste na 90 vozů. Nasazení československých tramvají (jak vozů KT4D-mod, tak přežívajících vozů T6A2 a B6A2) by mělo být ukončeno po dodání prvních nových nízkopodlažních vozů, jejichž pořízení je očekáváno nejdříve v roce 2022 (výběrové řízení by mělo být vypsáno letos).   

První vůz byl z Berlína do Magdeburgu převezen dne 10. 3. 2020. Před zařazením do provozu v novém působišti obdrží tramvaje lak magdeburského DP a projdou dílčími úpravami. Celkové náklady na nákup a úpravy vozů jsou odhadovány na 300.000 € (37.500 €, tj. cca 937.500 Kč, na vůz). Předpokládá se, že vozidla budou nasazována do dvouvozových souprav o délce cca 36 m.

Libor Hinčica

Podobné články