Menu

Wrocław chce rekonstruovat tramvaje Škoda 16T

Tramvaj Škoda 16T v blízkosti centra Wrocławi (česky též Vratislavi). (foto: Libor Hinčica)
Tramvaj Škoda 16T v blízkosti centra Wrocławi (česky též Vratislavi). (foto: Libor Hinčica)
Stáhnout PDF
Nezařazené
11. 03. 2020 18:34
Redakce
2 minuty čtení

Dopravní podnik v polské Wrocławi vypsal na podzim loňského roku výběrové řízení na celkovou opravu tramvají Škoda 16T. Ty jsou příbuzné s modely pražských tramvají 14T a brněnských 13T, kterým se všeobecně podle designového studia stojící za návrhem čel přezdívá „Porsche“.

Tramvaj Škoda 16T v blízkosti centra Wrocławi (česky též Vratislavi). (foto: Libor Hinčica)

Pro Škodu Transportation byl úspěch v polském tendru na nové tramvaje pro Wrocław  svého času významnou referencí, neboť se jí podařilo uspět ve velkém kontraktu mimo český trh. V letech 2006 a 2007 bylo do města předáno celkem 17 tramvají typu 16T v jednosměrném provedení. Později se podařilo dodat do Wrocławi ještě odvozené obousměrné tramvaje (typ 19T), a to v celkovém počtu 31 kusů (v letech 2010–11).

S ohledem na roky provozu potřeboval wrocławský Dopravní podnik řešit otázku celkových oprav vozidel, a to konkrétně typu 16T, která jsou starší. Za tímto účelem vypsal již v roce 2018 výběrové řízení, které počítalo s realizací pouze jednoho vzorového vozidla, avšak s možností využití opce na zbylých 16 vozů. Výběrové řízení mělo jediného účastníka, a sice ostravskou společnost Ekova Electric. Ta se na jaře 2019 sice pochlubila, že v tendru vyhrála a její zástupci se dokonce nechali slyšet, že doufají v realizaci celého kontraktu, nakonec však k podpisu smlouvy překvapivě nedošlo.

Ekova zvítězila s cenou 2.947.000 zlotých bez DPH, tedy zhruba 17,68 mil. Kč za vůz. Ačkoli šlo o vyšší sumu, než byla představa zadavatele, podle názorů některých odborníků obeznámených s náklady na rekonstrukce vozů 14T v Praze byla nabídnutá cena s ohledem na požadovaný rozsah opravy a částečnou modernizaci příliš nízká (a každá tramvaj by tedy byla modernizována se zápornou marží). K tomu se přidávala nejistota, zda skutečně dopravce využije onu opci na 16 vozidel, anebo se spokojí s předáním dokumentace po realizaci prvního vozu. Oficiálně však důvody nepodepsání smlouvy nebyly ani jednou z potenciálních smluvních stran komentovány.

Wrocław se proto rozhodla soutěž opakovat s tím, že tentokrát od počátku uváděla modernizaci všech 17 tramvají. Přestože Ekova věnovala původnímu tendru značné úsilí, do nové soutěže se vůbec nepřihlásila. Firma se přitom momentálně potýká s absencí nových zakázek a v uplynulých dnech uzavřela dokonce smlouvu se společností Bonatrans umožňující vzájemnou výměnu pracovníků. Právě absence nových kontraktů má být přitom jedním z důvodů, proč je doporučován prodej firmy, o kterou mají zájem Škoda Transportation a CZECHOSLOVAK GROUP.

Tendru na opravu tramvají se tak účastnila jen jediná společnost, a sice polská firma SAATZ, která již zajišťuje údržbu tramvají pro Gdaňsk. Ta nabídla cenu za rekonstrukci 54 mil. zlotých, tedy zhruba 3,17 mil. zlotých (19,05 mil. Kč) na vůz, přičemž na rozdíl od Ekovy (nabízející v loňském roce cenu o cca 1,4 mil. Kč na vůz nižší) může firma SAATZ rozpočítávat jednorázové náklady na celou sérii. Dodávka má být realizována do 24 měsíců od podpisu smlouvy. Původní elektrická výzbroj zůstane zachována, navíc přibudou USB nabíječky pro cestující, zajímavostí je požadavek na demontáž elektrické plošiny a nahrazení plošinou ručně výklopnou.

Libor Hinčica

 

Podobné články