Menu

Iași získá 16 tramvají od Pesy

Tramvaj Swing pro Iași na propagačním obrázku výrobce. Vozy mají být dodány nejpozdějí do 24 měsíců od podepsání kontraktu. Ministerstvo vysoutěženou cenu tutlá. (foto: Pesa)
Tramvaj Swing pro Iași na propagačním obrázku výrobce. Vozy mají být dodány nejpozdějí do 24 měsíců od podepsání kontraktu. Ministerstvo vysoutěženou cenu tutlá. (foto: Pesa)
Stáhnout PDF
Nezařazené
14. 02 2020 19:30
Redakce
2 minuty čtení

V roce 2019 vypsalo rumunské Ministerstvo věřejných prací, rozvoje a správy výběrové řízení na 16 nových tramvají pro rumunské město Iași (česky Jasy) ležící blízko moldavské hranice. Již v červenci 2019 bylo oznámeno, že jediným uchazečem v soutěži je polská Pesa, oficiální vyjádření o ukončení řízení (soutěž stála z 80 % na ceně a z 20 % na splnění technických kritérií) s vítězem v podobě Pesy ale bylo vydáno až na počátku února 2020. Hodnota zakázky financované prostřednictvím regionálního operačního programu nebyla sdělena, očekávaná hodnota ovšem byla stanovena na 184 mil. lei bez DPH, což je zhruba 960 mil. Kč neboli 60 mil. Kč za jednu tramvaj. Za tuto cenu požadoval zadavel minimální celkovou kapacitu nových tramvají minimálně 230 míst (z toho minimálně 55 nesklopných sedadel). Dle dostupných informací Pesa nabídla dodání 5článkových tramvají typu Swing s obsaditelností 239 osob.

Tramvaj Swing pro Iași na propagačním obrázku výrobce. Vozy mají být dodány nejpozdějí do 24 měsíců od podepsání kontraktu. Ministerstvo vysoutěženou cenu tutlá. (foto: Pesa) Jedna z historických tramvají (typu ITB Vo56) v Iași na snímku z roku 2008 (foto: Tiberiu Sufitchi/Wikipedia.org)

Na podzim 2019 získala zakázku na stejný počet pětičlánkových tramvají turecko-německá Bozankaya, a to za cenu téměř 141 mil. lei (cca 736 mil. Kč, tj. 46 mil. Kč za jeden vůz, s DPH cca 54,7 mil. Kč). Daného výběrového řízení vypsaného tentokrát samotným městem se účastnily dvě firmy, když druhou byla rovněž polská Pesa. Bozankaya má dodat první tramvaj nejpozději do počátku roku 2021.

Uveďme, že provoz v Iași se momentálně opírá pouze o second-handové německé a švýcarské ojetiny, přičemž ze 166 inventarizovaných vozů je momentálně zhruba 40 mimo provoz. Délka tratí činí více než 80 km. Dodejme, že se výše zmíněné ministerstvo snažilo s pomocí loni vypsaných výběrových řízení zakoupit několik desítek tramvají i pro některá další rumunská města (s délkami tramvají pod 20 m), nicméně tyto tendry byly téměř všechny zrušeny, buďto kvůli nezajištění dostatku financí, nebo bez uvedení důvodu.

Budou i elektrobusy

Rumunské město kromě nákupu 32 tramvají míní podnikat i masivní investice do obnovy některých svých tramvajových tratí. Některá výběrová řízení již byla vypsána, případně už uzavřena. Město dále zajistilo finance na nákup 44 elektrobusů. Připomeňme, že mezi léty 1985 až 2006 byly v Iași provozovány trolejbusy.

Text: Vít Hinčica

Podobné články