Menu

Omsk chce pořídit 76 trolejbusů

Tento vůz typu AKSM-101 pochází z roku 1997 a roku 2015 byl renovován. Trolejbus slouží jako autoškola. Snímek je z roku 2018. (foto: Администрация города Омска)
Tento vůz typu AKSM-101 pochází z roku 1997 a roku 2015 byl renovován. Trolejbus slouží jako autoškola. Snímek je z roku 2018. (foto: Администрация города Омска)
Stáhnout PDF
Nezařazené
11. 02. 2020 17:55
Redakce
2 minuty čtení

Dalším ruským městem po Petrohradu, které si brousí zuby na pořízení velkého množství trolejbusů prostřednictvím federálním rozpočtem podporovaného leasingu, je sibiřský Omsk. Jeho trolejbusový vozový park má momentálně 130 zástupců, 10 jich ale nejezdí a průměrné stáří parku je někde u hranice 20 let, tj. řada vozidel už přesluhuje, a tak město potřebuje nové vozy doslova jako sůl.

Tento vůz typu AKSM-101 pochází z roku 1997 a roku 2015 byl renovován. Trolejbus slouží jako autoškola. Snímek je z roku 2018. (foto: Администрация города Омска)

Radnice, která už si žádost o federální subvenci podala (městům může být uhrazeno až 60 % nákladů), ačkoli ještě na podzim 2019 tvrdila, že namísto nákupu nových vozidel upřednostní rekonstrukce těch stávajících, zatím nechce uvést, jaké trolejbusy by se mohly pořídit. Loni sice od března do dubna v Omsku testovali vůz od Trolzy 5265.08 «Megapolis», avšak v té době přestala Trolza na několik měsíců vyrábět, a tak o ní město jako o vhodném dodavateli vozidel momentálně neuvažuje.

Omskem poslední týdny také hýbe zajímavý jev: více než milionové město je po sedmé hodině večerní téměř zcela bez trolejbusů. Příčinou je dle městského odboru dopravy pracovní doba řidičů, která nesmí přesáhnout 11 hodin 42 minut. Proto většina trolejbusů nese na sobě už po páté hodině odpolední tabule s oznámením o tom, že jedou do vozovny, což řadě lidí směřujících z práce či škol a kroužků domů komplikuje život. Po sedmé večerní pak už na ulici trolejbusy téměř nikdo neuvidí. Jak vysvětlují na radnici, kontroly jsou ze strany pracovního úřadu přísné, proto řidiči nemohou ani o minutu směnu přetahovat (v případě zdržení musí vůz odstavit na zastávce), a zavést dvousměnný provoz není možné, protože v místním DP nemají dostatek řidičů (kvůli tomu taky některé trolejbusy vůbec nevyjíždějí z vozovny). Nabízený plat pro nové řidiče přitom dosahuje částky 23 457 rublů (cca 8 455 Kč), zatímco průměrná mzda v Rusku činila loni skoro 37 900 rublů. Plat ředitele místního DP činí 150 tisíc rublů (54 tisíc Kč).

Dodejme, že kromě 76 trolejbusů chce Omsk s pomocí stejného podpůrného programu pořídit 105 autobusů. Také se snaží získat 10 darovaných tramvají z Moskvy, pro které momentálně hledá firmu, která by je na Sibiř přepravila.

Text: Vít Hinčica

Podobné články