Menu

Návrat trolejbusů do Berlína – laboratoř Spandau

Trolejbusy jezdí momentálně v pouze třech německých městech. Jedním z nich je Esslingen, který se může pochlubit vozy od Solarisu v designu MetroStyle. (foto: Solaris Bus & Coach)
Trolejbusy jezdí momentálně v pouze třech německých městech. Jedním z nich je Esslingen, který se může pochlubit vozy od Solarisu v designu MetroStyle. (foto: Solaris Bus & Coach)
Stáhnout PDF
Nezařazené
07. 02. 2020 07:37
Redakce
1 minuta čtení

Trolejbusy jezdí momentálně v pouze třech německých městech. Jedním z nich je Esslingen, který se může pochlubit vozy od Solarisu v designu MetroStyle. (foto: Solaris Bus & Coach)

Berlínský DP (BVG) v souladu s plánem města počítá dál s elektrifikací své autobusové flotily. Nosným prostředkem – jediným, který má plnit požadavky náročného berlínského provozu – by se měl stát trolejbus, přesněji tedy parciální trolejbus vybavený trakční baterií. Prozatím se sice nakupují jen klasické elektrobusy, jejichž pořízení je pro dopravce jednodušší, sen o moderních trolejbusech ale prozatím nebyl zapomenut.

Scénáře na výstavbu trolejové infrastruktury jsou momentálně tři a vzájemně se liší rozsahem zatrolejovaných úseků, přičemž trolej by měla být vždy zavěšena na minimálně polovině tras vybraných autobusových linek. Jako nejvhodnější místo pro start trolejbusové strategie se jeví berlínská čtvrť Spandau. Ta je v současné době napojená sice metrem a S-Bahnem, jinak ale její obsluhu zajišťují jen autobusy. Plánuje se sice, že by se do Spandau mohly vrátit i tramvaje, nicméně k realizaci tohoto záměru je – i vzhledem ke vzdálenosti ke zbytku tramvajové sítě – velmi daleko.

Elektrifikaci této části Berlína, v níž žije okolo 33.000 obyvatel, by měly zajistit parciální trolejbusy, které by měly být použity na celkem 15 linkách o celkové délce 235 km. Trolejové vedení by bylo použito (obousměrně) na 148 km, tedy na 61 % celkové délky tras. Zbytek by byl obsluhován na baterie. Zakoupit by bylo zapotřebí celkem 187 trolejbusů, z toho 113 kloubových o délce cca 18 m a 74 tříčlánkových o délce cca 24 m. Náklady jsou celkově odhadovány na 310 mil. €. V rámci přepočtu na období 30 let jsou náklady srovnatelné s náklady na provoz dieselových autobusů. Infrastruktura trolejbusů však může sloužit bez problémů i za tímto časovým horizontem (a náklady pak klesají ve prospěch trolejbusů).

Jako první by měla být elektrifikována současná autobusová linka M32, na níž se počítá s provozem tříčlánkových trolejbusů. V trase této linky navíc není ani do budoucna plánována trasa tramvaje, takže nehrozí, že kdyby se nějakým zázrakem Berlín skutečně rozhoupal k tomu, že se nové tramvajové tratě přesunou z papíru na ulice, budou náklady vynaložené do trolejbusové infrastruktury a vozidel ztracené. Záměr výstavby linky byl již schválen ze strany BVG a momentálně se čeká na přiklepnutí potřebných finančních prostředků. Ve druhém čtvrtletí roku 2021 by měl být vypsán tendr na pořízení vozidel, se zprovozněním první linky se počítá v polovině roku 2024.

Libor Hinčica

Podobné články