Menu

Kyjev nabízí Konotopu zdarma 20 tramvají T3

Souprava kyjevských vozů T3 pózuje vedle tramvaje T6B5 v areálu vozovny Ševčenko v Kyjevě. (foto: Petr Bystroň)
Souprava kyjevských vozů T3 pózuje vedle tramvaje T6B5 v areálu vozovny Ševčenko v Kyjevě. (foto: Petr Bystroň)
Stáhnout PDF
Nezařazené
08. 01. 2020 15:05
Redakce
1 minuta čtení

Ukrajinské město Konotop má malý tramvajový provoz, který řadu let úspěšně uniká hrobníkovi z lopaty, i když v roce 2018 měl již namále a dokonce byl skutečně částečně pohřben. To když odpůrci tramvajového provozu úmyslně zavezli koleje, aby po nich nemohly tramvaje jezdit. Město ale nakonec tramvajový provoz obnovilo a jeho vozový park nechalo modernizovat nákupem šesti tramvají Tatra T3 z lotyšské Rigy.

Souprava kyjevských vozů T3 pózuje vedle tramvaje T6B5 v areálu vozovny Ševčenko v Kyjevě. (foto: Petr Bystroň)

Kromě ex-lotyšských „té trojek“ a jednoho vozu typu K1 z produkce Tatry-Jug (fakticky jde o ukrajinský derivát modelu T6B5) ale tvoří vozový park nadále tramvaje KTM-5 sovětské produkce, které jsou v dosti žalostném stavu, stejně jako celá tramvajová infrastruktura. Modernizaci místního provozu by mohlo pomoci převzetí starších tramvají z Kyjeva. Ty by mohly všech 9 provozních vozů KTM-5 nahradit a nadto ještě početní stav tramvají navýšit, což by mohlo přispět k zavedení kratších intervalů.

Kyjev nabídl, že předá do Konotopu zdarma z vozovny Ševčenko celkem 20 tramvají T3, které již neprovozuje. Díky obnově vozového parku v uplynulých letech se staly tyto tramvaje nadbytečné (vozovna Ševčenko již žádné tramvaje typu T3 do pravidelného provozu nenasazuje) a momentálně stojí ve vozovně odstaveny bez užitku. Jejich předání do Konotopu by představovalo poněkud bizarní modernizaci, protože Kyjev nabízí vozidla z let 1978–82, zatímco tramvaje KTM-5 v Konotopu jsou z let 1982–89. Stav vozidel vyrobených v Československu je ale výrazně lepší a podle ukrajinských médií vyžadují jen střední opravy.

Zástupci města Konotop budou muset nechat pořízení „nových“ tramvají starých zhruba 40 let schválit. Podle některých by mohly nové vozy pomoci i s obsluhou nových tras, které se mají ve městě plánovat (celkem se počítá se zdvojnásobením stávajícího rozsahu sítě, na investici ale prozatím chybí peníze).  

Libor Hinčica

Podobné články