Menu

Solaris se vrací k výrobě 15m autobusů

Solaris Urbino 15 LE Electric na propagační vizualizaci výrobce. (foto: Solaris Bus & Coach)
Solaris Urbino 15 LE Electric na propagační vizualizaci výrobce. (foto: Solaris Bus & Coach)
Stáhnout PDF
Nezařazené
27. 01. 2020 16:30
Redakce
2 minuty čtení

Solaris Bus & Coach (člen španělské skupiny CAF) rozšiřuje svou nabídku o nový model autobusu. Na trh se vrací 15m verze Urbina, avšak podle tiskové zprávy výrobce pouze v částečně nízkopodlažním provedení (LE; low entry) a jen s pohonem na elektřinu. Půjde tedy o elektrobus s pojmenováním Solaris Urbino 15 LE electric.

Solaris Urbino 15 LE Electric na propagační vizualizaci výrobce. (foto: Solaris Bus & Coach)

Solaris se pustil do výroby patnáctimetrových vozů již v roce 1999. Tehdy výrobce otevřel s tímto typem vozidla segment, který nebyl především v zemích bývalé východní Evropy příliš rozšířený. Řada dopravců se pak nechala zlákat myšlenkou nákupu 15m vozidel coby náhrady za 18m autobusy, přičemž výhodou měla být nižší pořizovací cena i nižší provozní náklady. Celkem Solaris vyrobil okolo 1.300 patnáctimetrových autobusů, velkou část z nich s pohonem na CNG. Největší úspěchy s modelem sklízel výrobce ve skandinávských zemích, avšak se sílící konkurencí v tomto segmentu trhu začal Solaris své pozice vyklízet.

V rámci přechodu na novou generaci Urbina (New Urbino; tzv. čtvrtá generace) byl navržen i 15m model. Vzhledem ke slábnoucímu trhu a dostatečné poptávce na výchozí 12m a 18m vozy se ale Solaris rozhodl, že 15m variantu ze své nabídky vyškrtne. 15m vůz tak do nové verze v roce 2016 nepřešel. Nyní se vrací – v podobě elektrobusu a opět se zacílením na skandinávský trh. Solaris se tak snaží opět využít vakua na trhu. Pro skandinávské dopravce jsou 15m elektrobusy logickým krokem elektrifikace flotily, na trhu však nejsou dosud dostupné.

Vizualizace představující nový model elektrobusu zezadu. (foto: Solaris Bus & Coach)

Elektrobus Solaris Urbino 15 LE electric by měl být k dispozici jako městský vůz (třída I) i meziměstský (třída II). O možné výrobě dieselové verze či 100% nízkopodlažní varianty Solaris podle všeho neuvažuje. Elektrobus bude k dispozici ve dvoudveřové verzi (uspořádání 2-2-0), anebo třídveřové, kdy budou poslední dveře typicky pro Skandinávii pouze jednokřídlé (uspořádání tedy odpovídá verzi 2-2-1). Max. obsaditelnost sedícími pasažéry má být 55 míst. Elektrobus bude vybaven bateriemi, pro něž Solaris používá označení Solaris High Energy. Jde o články NMC určené primárně k nočnímu (pomalému) nabíjení (overnight charging), lze však použít i nabíjení sběračem namontovaného na střeše a vozidlo dobíjet průběžně během dne (byť menšími nabíjecími proudy). Lze očekávat, že třínápravová varianta s vyšší nosností a větší délkou nabídne možnost situovat na střechu velké množství baterií, a tím zajistit dlouhý dojezd. Další podrobnosti o novém elektrobuse ale slibuje výrobce přinést až v dubnu letošního roku.

V současné době je vyráběn prototyp, který bude dokončen v příštím týdnu. Následně se má pokračovat výrobou dvou předsériových vozů. Testování v reálných podmínkách provozu by mělo proběhnout u nespecifikovaných skandinávských provozovatelů.     

„Navzdory skutečnosti, že vyrábíme nový model nízkopodlažního elektrobusu zejména pro skandinávské trhy, neomezujeme samozřejmě nabídku tohoto vozidla pouze na tyto země. Bude k dispozici všem provozovatelům, kteří hledají třínápravové LE elektrobusy pro městskou a meziměstskou dopravu. Je to také alternativa s nulovými emisemi pro autobusy na CNG v dané kategorii,“ říká Petros Spinaris, viceprezident společnosti Solaris, o novém produktu.

Libor Hinčica

Podobné články