Menu

Elektrobus Škoda E’City dorazil do Zlína. S ročním zpožděním

Elektrobus Škoda E’City vystavený na veletrhu CZECHBUS 2017 pravděpodobně žádné následovníky mít nebude. Do Zlína se dostal vůz 22. 1. 2019. (foto: Matěj Stach)
Elektrobus Škoda E’City vystavený na veletrhu CZECHBUS 2017 pravděpodobně žádné následovníky mít nebude. Do Zlína se dostal vůz 22. 1. 2019. (foto: Matěj Stach)
Stáhnout PDF
Nezařazené
23. 01. 2020 06:27
Redakce
1 minuta čtení

Dne 1. 6. 2018 bylo oznámeno, že Škoda Electric dodá Dopravní společnosti Zlín–Otrokovice (DSZO) svůj nový elektrobus Škoda E’City vyrobený na platformě francouzské výrobce Heuliez Bus. Uvádělo se, že dodávka vozidla proběhne v prvním čtvrtletí roku 2019. Elektrobus však do Zlína dorazil až 22. 1. 2020.

Elektrobus Škoda E’City vystavený na veletrhu CZECHBUS 2017 pravděpodobně žádné následovníky mít nebude. Do Zlína se dostal vůz 22. 1. 2019. (foto: Matěj Stach)

Ačkoli se předpokládalo, že spolupráce Škody Electric a francouzského Heuliezu nabere větších obrátek, za tři roky od představení prototypu žádný další elektrobus s obchodním jménem E’City nevznikl a výrobce dnes na svých webových stránkách ani vozidlo s tímto jménem nepropaguje (v sekci elektrobusů jsou nabízeny pouze vozy Perun stavěné na základě modelové řady Solaris Urbino).

Zlínský tendr na dodávku vozidla byl přitom pojat tak, že se uchazeč mohl přihlásit i s vozidlem, které bylo vyrobeno již v předstihu, konkrétně 12 měsíců před dodáním vozidla DSZO a max. 12 měsíců před vypsáním tendru. To otevíralo dveře Škodě Electric (která v tendru posléze jako jediný účastník s částkou 12,47 mil. Kč uspěla) nabídnout již onen jediný vyrobený prototyp, který navíc nemusela ani přelakovávat. Ačkoli DSZO běžně poptává vozidla ve svém barevném schématu, u elektrobusu byla učiněna zvláštní výjimka a vůz byl již v zadávacím řízení poptáván jako bíle lakovaný, což šťastnou shodou okolností odpovídalo i prototypu E’City.

Prakticky vzato nebyla podmínka smlouvy týkající se dodání do 12 měsíců dodržena, protože vůz byl dodán až v lednu 2020, avšak vyroben byl již v roce 2017, přičemž zde se elektrobus E’City do stanoveného časového limitu bez problémů vlezl. Podle smlouvy měl být vůz předán do konce 8. kalendářního měsíce od podpisu, tedy nejpozději v únoru 2019, přičemž DSZO se zavázala převzít vozidlo případně i dříve. Pro případ nesplnění včasného termínu dodání zahrnovala smlouva sankční ujednání, a to ve výše 0,05 % z kupní ceny za každý den prodlení. To nakonec nabralo (budeme-li brát datum přivezení vozu na půdu DSZO) 328 dnů, což by mělo představovat sankci ve výši 16,4 % z kupní ceny (2,05 mil. Kč).

Elektrobus by měl být nasazován na linku číslo 55 zajišťující obsluhu v rámci Otrokovic. Pro jeho nabíjení byla již v předstihu vybudována také nabíjecí stopa u otrokovického nádraží (dvoupólové vedení trolejbusového typu). Připomeňme, že DSZO si objednala v červnu 2018 také trolejbus Škoda 35 Tr (využívající základ autobusu Iveco Urbanway 18m). Také v tomto případě je dodávka ve skluzu. Trolejbus za bezmála 17 mil. Kč měl být dodán už v červnu 2019.

Matěj Stach

Podobné články