Menu

Olsztyn ukázal první fotografii nové tramvaje z Turecka

Na trh EU míří turecké i čínské tramvaje. První turecká tramvaj pro polský Olsztyn je zachycena v areálu výrobce Durmazlar v Turecku. (foto: MPK Olsztyn)
Na trh EU míří turecké i čínské tramvaje. První turecká tramvaj pro polský Olsztyn je zachycena v areálu výrobce Durmazlar v Turecku. (foto: MPK Olsztyn)
Stáhnout PDF
Nezařazené
22. 01. 2020 17:19
Redakce
1 minuta čtení

Polský Olsztyn se pochlubil první fotografií tramvaje Panorama z produkce tureckého Durmazlaru. Ten překvapivě uspěl ve výběrovém řízení na dodávku celkem 12 vozů pro nejmladší polský tramvajový systém, jenž začal sloužit cestujícím v prosinci 2015.

Na trh EU míří turecké i čínské tramvaje. První turecká tramvaj pro polský Olsztyn je zachycena v areálu výrobce Durmazlar v Turecku. (foto: MPK Olsztyn)

Současnou flotilu vozového parku tramvají v Olsztyně tvoří 15 tramvají Solaris Tramino S111o. Jejich počet se ukázal krátce po otevření provozu jako nedostatečný, neboť oběhy vozidel na linkách byly nastaveny příliš optimisticky. Skutečná denní vypravenost byla vyšší a nezbývala provozní záloha. Proto došlo záhy k omezení provozu na jedné z linek (prodloužení intervalu). Současně se začala skloňovat potřeba urychleného doplnění vozového parku o další vozidla. Nakonec byla preferována varianta vypsání výběrového řízení na dodávku většího počtu vozidel, které by již měly sloužit také na trasách vybudovaných v rámci druhé etapy rozvoje tramvajové sítě. Její výstavba se loni dostala do ohrožení v souvislosti se změnou vyplácení finančních prostředků ze státní pokladny jednotlivým městům. Nakonec ale Olsztyn financování druhé etapy tramvajové sítě zajistil.

Vypsáno bylo výběrové řízení na dodávku 12 tramvají s opcí na dalších 12 kusů, přičemž vítězem se stala společnost Durmazlar z Turecka, která podala do opakovaného tendru nabídku jako jediná. Jelikož splnila všechna kritéria a vešla se i do stanoveného rozpočtu, byla s ní dne 18. 7.  2018 podepsána smlouva počítající s dodáním prvních 12 vozů. Připomeňme, že jeden vůz vyjde na 8,99 mil. zlotých (cca 53,4 mil. Kč).

První vůz byl již dokončen ve městě Bursa v Turecku. Dne 27. 1. 2020 by mělo dojít k jeho nakládce na silniční trajler a celá jízdní souprava poputuje zhruba 3 týdny do Polska.

Nové tramvaje budou pětičlánkové o délce 32,5 m a 100% nízkopodlažní. Koncepčně by měly využívat kombinaci otočných podvozků (pod krajními články) a pevného podvozku (pod prostředním článkem). Stejně jako olsztynské vozy Tramino budou mít i nové tramvaje šířku 2,5 m a max. rychlost 70 km/h. Panorama pojme 210 cestujících,  z toho 40 k sezení.

Libor Hinčica

Podobné články