Menu

Kupte si Arrivu – cena 100 mld. Kč

Autobus Citelis dopravce Arriva pro MHD v Přerově po změně laku. (foto: Libor Hinčica)
Autobus Citelis dopravce Arriva pro MHD v Přerově po změně laku. (foto: Libor Hinčica)
Stáhnout PDF
Nezařazené
22. 09. 2019 10:21
Redakce
2 minuty čtení

Přes 100 miliard korun (přibližně 4 mld. €) by měla být cena za skupinu Arriva, o jejímž prodeji se dlouhodobě spekuluje. Podle článku amerického Bloombergu se o firmu momentálně ucházejí 3 uchazeči z řad investičních fondů, některé jiné zdroje ale hovoří i o pěti firmách.

Autobus Citelis dopravce Arriva pro MHD v Přerově po změně laku. (foto: Libor Hinčica)

Arriva je původem britskou společností, která byla založena v roce 1938 pod jménem T Cowie Limited. S autobusy neměla společnost tehdy vůbec nic společného. Jejím původním zaměřením byl prodej ojetých motorek. V prodeji motorek a později i automobilů se firma angažovala i nadále a teprve v roce 1980 vstoupila do podnikání v autobusové dopravě, když odkoupila londýnskou společnosti Grey-Green. Významnější prorůstání do autobusového sektoru zaznamenala firma v průběhu 90. let. V roce 1997 došlo k přejmenování na dnešní jméno Arriva a společnost poprvé vstoupila do autobusové dopravy mimo Velkou Británii, když začala s provozem autobusů v Dánsku. Provoz autobusů se pak stal hlavní náplní firmy a postupně byly odprodány všechny složky, které bezprostředně nesouvisely s provozem veřejné dopravy. Arrivě zůstala již ryze úloha dopravce, který se vedle provozování autobusů pustil také na železnici.

Nakonec se však na prodej ocitla také Arriva jako celek. Jednání probíhala s německými (DB) a francouzskými (SNCF) železnicemi, přičemž vítězem klání se staly německé dráhy Deutsche Bahn, které koupily podnik v roce 2010 za přibližně 47 mld. Kč. Pod novým vlastníkem skupina dál bobtnala a její hodnota se znásobila. Německé dráhy ale musely začít řešit otázku své vysoké zadluženosti, přičemž jako řešení se nabízí prodej celé Arrivy. Částka se má pohybovat okolo 4 mld. €, tedy zhruba 100 mld. Kč. 

Hovoří se o trojici možných kupců z řad investičních (hedgeových) fondů, a sice Apollo Global Management, Carlyle Group LP a Lone Star.

První ze jmenovaných dnes spravuje firmy v hodnotě okolo 194 miliard amerických dolarů (cca 4,5 biliónů Kč). V čele Apollo Global Management stojí Leon David Black, který je známý jako sběratel umění a je předsedou muzea moderního umění v New Yorku. Velkou pozornost na sebe strhl v roce 2012, kdy za obraz modernistického malíře Edvarda Muncha zaplatil 112 mil. dolarů.

Carlyle Group má nyní ve správě aktiva ve výši zhruba 203 miliard dolarů (4,8 biliónů Kč). Společnost si údajně pro prověření možností převzetí Arrivy najala Renata Mazzonciniho, což je bývalý generální ředitel italských železnic.

„Nejchudším“ z trojice potenciálních kupců je Lone Star, jejíž majetek činí 85 mld. dolarů (zhruba 2 bilióny Kč). V jejím čele stojí irský miliardář John Patrick Grayken.

Nový vlastník Arrivy získá business v 14 evropských zemích a s ním také 53.000 zaměstnanců (a 2 mld. cestujících). O rozdělení společnosti na více částí a jejímu rozprodeji vybraným subjektům se podle všeho už příliš nepočítá, nicméně i tato varianta byla (a možná stále je) ve hře. Některé evropské dopravní společnosti podaly v první polovině letošního roku nabídku na koupi pouze vybraných částí Arrivy. Zájem měly mít britská Go-Ahead Group, společnost Stagecoach Group, ale také francouzské dráhy SNCF. Z našeho pohledu byl jistě zajímavý zájem skupiny Transdev, která nedávno vstoupila na český trh. Spekuluje se o tom, že prodej Arrivy by mohl být realitou již do konce roku 2019.

Libor Hinčica

Podobné články