Menu

MAN hlásí 800 prodaných hybridů

Hybridní MAN Lion’s City. (foto: MAN Truck & Bus)
Hybridní MAN Lion’s City. (foto: MAN Truck & Bus)
Stáhnout PDF
Nezařazené
08. 07. 2019 18:44
Redakce
1 minuta čtení

Výrobce autobusů MAN Truck & Bus se pochlubil údaji o prodeji svých hybridních autobusů. Společnost jich měla vyrobit již více než 800. Potřebovala na to ale poměrně dlouhou dobu 9 let. První vozy totiž byly prodány už v roce 2010, takže roční průměr prodejů modelu MAN Lion’s City Hybrid (A37) odpovídá jen 88 prodaným vozům, což v tisícových dodávkách autobusů z rodiny MAN představuje opravdu kapku v moři.

Hybridní MAN Lion’s City. (foto: MAN Truck & Bus)

Z uvedeného počtu 800 autobusů se navíc téměř 200 vozů, přesněji tedy 194, podařilo prodat v období od ledna 2018 a dubna 2019.

První hybrid od MANu na bázi modelu Lion’s City byl do provozu uveden slavnostně dne 25. 5. 2010. S hybridními autobusy se později podařilo zaujmout také v dalších německých městech, například ve Wolfsburgu, Lübecku, Norimberku, či v Drážďanech. Velkou flotilu bychom našli ve Španělsku – v Madridu a Barceloně. Hybridy jezdí i ulicemi Paříže či Milána. Z pohledu států jsou na předních příčkách prodejů Francie, Španělsko, Polsko, Německo a Švédsko. Zde mělo zamířit v součtu 95 % všech vyrobených hybridů verze A37. Jen ve Francii je provozováno okolo 300 vozů, ve Španělsku pak cca 200. Firma, která sice již představila svůj elektrobus, ale jejich uvedení na trh poněkud oddálila, uvádí, že hybridní autobusy jsou prvním krokem k bezemisní dopravě.

MAN EfficeinetHybrid, jehož modul lze vidět na této fotografii, nelze v žádném případě požadovat za řešení klasického hybridu. Jedná se jen o pomocníka, který využívá přeměnu kinetické energie na elektrickou, která ale není následně používána přímo v pohonu vozidla. (foto: MAN Truck & Bus)

Zároveň ve své tiskové zprávě vyzdvihuje svůj nový produkt nazvaný MAN EfficientHybrid, který ale není pravým hybridem, ale reprezentuje tzv. mild hybrid, který nemá s klasickým vnímáním hybridního pohonu nic společného a úspory, které nabízí, jsou naprosto minimální. Využívána je brzdná energie přeměněná na elektřinu a uložená v superkondenzátorech, přičemž uložená energie se používá pro START-STOP režim a elektrické spotřebiče ve vozidle, nikoli ale k pohonu. Stejně ale postupují kromě MANu také někteří další výrobci. Z pohledu technického řešení hybridu ale nejde o nic víc, než o marketingovou iluzi. Jedním z prvních provozovatelů nových autobusů MAN Lion’s City vybavených technologií MAN EfficientHybrid by měla být Barcelona, která si objednala 30 vozů, dále Linec, který si objednal hned 88 vozů a dopravce LVL Jäger od Stuttgardu, který si zakoupil 50 vozů.

Libor Hinčica

Podobné články