Menu

Československý trolejbus dorazil do Košic

Trolejbus po dokončení opravy na zkušební dráze v areálu společnosti Ekova Electric. Z Chomutova se vůz dostal přes Opavu až do Košic. A vystřídal během toho několik barevných provedení. (foto: Libor Hinčica)
Trolejbus po dokončení opravy na zkušební dráze v areálu společnosti Ekova Electric. Z Chomutova se vůz dostal přes Opavu až do Košic. A vystřídal během toho několik barevných provedení. (foto: Libor Hinčica)
Stáhnout PDF
Nezařazené
01. 06. 2019 05:48
Redakce
1 minuta čtení

Dne 1. 6. 2019 okolo třetí hodiny ráno dorazil do Košic retro trolejbus Škoda 15 Tr známý jako „Československý trolejbus“. Ten byl dobrovolníky sdruženými okolo našeho časopisu opravován téměř tři měsíce v areálu ostravské společnosti Ekova Electric, kde také včera (31. 5. 2019) absolvoval zkušební jízdy.

Trolejbus po dokončení opravy na zkušební dráze v areálu společnosti Ekova Electric. Z Chomutova se vůz dostal přes Opavu až do Košic. A vystřídal během toho několik barevných provedení. (foto: Libor Hinčica)

Tzv. Československý trolejbus nese evidenční číslo 1000, čímž předchází původním košickým „patnáctkám“, jež byly v roce 1993 označeny čísly 1001–1015. Projekt musel být s ohledem na údajnou nutnost opustit halu v areálu Ekovy Electric představen již ve druhé polovině dubna, na vozidle se ale stále pracovalo i ve ztížených podmínkách. Opravami a úpravami prošel také interiér vozu. Celkem nakonec dobrovolníci strávili na vozidle okolo 1.200 hodin, ti nejaktivnější věnovali trolejbusu i více než 200 hodin svého času.

Jednu z nejnáročnějších částí opravy představovalo repasování zadního čela. (foto: Libor Hinčica)

31. 5. 2019 byl trolejbus přitažen ke zkušební trolejbusové dráze v areálu Ekovy Electric a po dlouhém odstavení od posledního projetí v Opavě se opět dotkl troleje. S jeho oživením vydatně pomohla ostravská trolejbusová legenda, pan Kamil Bárta, kterému bychom rádi na tomto místě ještě jednou poděkovali. Vůz absolvoval následně několik zkušebních koleček po areálu, mj. pro účely natáčení České televize. V dopoledních hodinách poté došlo k nakládce na silniční trajler, na nějž si trolejbus najel vlastní silou. Okolo deváté hodiny večer se trolejbus vydal na cestu do Košic, kam nakonec dorazil zhruba po 6 hodinách jízdy – 1. 6. 2019 ve tři ráno. Trolejbus bude Košicím pronajat formálně za 1 € ročně k běžnému provozu na libovolně dlouhou dobu.

Utažení reklamních madel z Chomutova vedlo k poškození krytiny zádržných tyčí. Proto bylo rozhodnuto, že plastová madla ve voze zůstanou. Mají však novou funkci. Zájemci si na nich mohou prostudovat stručnou historii trolejbusové dopravy v Košicích a místního vozového parku. (foto: Libor Hinčica)

Na Slovensku bude muset vůz absolvovat technicko-bezpečnostní zkoušku. Předpokládá se, že bude představen dne 22. 6. 2019 na Košickém trolejbusovém dni. Ten ve spolupráci s košickým DP a městem Košice připravujeme především se zaměřením na fanoušky veřejné dopravy. Podrobnosti o programu si prozradíme v pondělí.

 Libor Hinčica

Upravený interiér vozidla. Žlutou nahradila na madlech i sedačkách šedá, opravena byla také zkorodovaná místa dveří a okenní části. “Chomutovská” bílá v interiéru ale zůstala zachována. Pár doplňků odeslaných do Košic společně s trolejbusem. (foto: Libor Hinčica)

Podobné články