Menu

Stadler dodá tramvaje pro dráhu Waldenburgerbahn. Skončí zde unikátní rozchod

Stáhnout PDF
Nezařazené
05. 05. 2019 14:42
Redakce
1 minuta čtení

Společnost Stadler podepsala kontrakt na dodávku celkem desíti tramvají typové řady Tramlink pro švýcarskou dráhu Waldenburgerbahn. Ta byla vystavěna již v roce 1880, a to původně jako železniční trať s rozchodem 750 mm.

Ten nebyl v minulosti v Evropě ničím až tak neobvyklým (ostatně jednu trať s tímto rozchodem bychom našli v minulosti i na našem území), ve švýcarských podmínkách šlo ale o jedinou trať svého druhu, a jako taková byla už v roce 1909 – tedy před 110 lety – určena k přerozchodování.  

Postupně se tak již od roku 1913 připravovaly jednotlivé úseky tratě na rozšíření tělesa pro umožnění změny rozchodu na 1.000 mm a elektrifikaci dráhy. V důsledku první světové války se ale elektrifikace neuskutečnila a stejně dopadl i projekt změny rozchodu (s přípravami se ale i tak nadále pokračovalo). Elektrifikace 13,1 km dlouhé dráhy spojující Waldenburg a Liestal byla nakonec dokončena až v roce 1953 (mezitím se hovořilo o možnostech jejího zrušení a nahrazení autobusy či trolejbusy; provoz převzal už v roce 1948 DP z nedaleké Basileje).

Rozchod dráhy 750 mm zůstal i přes elektrifikaci z úsporných důvodů dále zachován, v období po roce 2010 se ale začalo o jeho změně opět hovořit, a to zejména z důvodu jednoduššího obstarávání nových vozidel. V roce 2015 bylo rozhodnuto, že k přestavbě skutečně dojde. Současně má být trať prodloužena a propojena se stávající linkou basilejské tramvaje číslo 14 do Prattelnu. Jediná švýcarská dráha s rozchodem 750 mm by měla zaniknout koncem roku 2022, kdy je plánováno zahájení provozu na přestavěné a modernizované trati, která má následně ve schématu značení linek tramvajové dopravy v Basileji získat číslo 19.  

Pro rekonstruovanou trať budou zapotřebí také nová vozidla. Společnost BLT (Baselland Transport) se rozhodla využít možnosti spojení s firmou Aargau Verkehr, která poptávala vozidla pro trať Limmattalbahn v Curychu. Obě společnosti vypsaly tendr na celkem 18 vozidel, z nichž 8 měl odebrat Argau Verkehr pro curyšský projekt a deset bylo určeno pro dráhu Waldenburgerbahn. BLT podepsal smlouvu se Stadlerem na dodávku těchto vozů dne 26. 4. 2019, Stadler byl však vybrán jako dodavatel už v říjnu 2018 (čekalo se zejména na potvrzení financování nákupu). BLT uvádí, že díky společnému zadání ušetřila na projektu odhadem cca 3,3 mil. švýcarských franků (cca 72,6 mil. Kč). Dodány mají být sedmičlánkové 100% nízkopodlažní vozy z rodiny Tramlink, konkrétně typu Tramlink Be 6/8.

Tramvaje (a vlakotramvaje) Tramlink vyrábí Stadler ve svém závodě ve španělské Valencii. Tramvajová vozidla vyvinul (a část z nich i stihl prodat) ještě Vossloh, Stadler po převzetí firmy převzal i výrobní program a s Tramlinkem slaví úspěchy. První předsériový vůz by měl být dodán do 1. 10. 2021 s tím, te jeho testování proběhne u dopravce Aargau Verkehr v Curychu. Zbylých devět vozů má být testováno na zkušební trati ve výrobním závodě (ta má délku 2,5 km) a na přerozchodovanou Waldenburgerbahn má být dodáno v období od července 2022 do konce roku. Zahájení provozu je už dnes striktně naplánováno na 11. 12. 2022. Nové tramvaje nahradí starší vozy z let 1985 –93.  

Libor Hinčica

Podobné články