Menu

PESA se odvolala ve Varšavě

PESA začala dodávat tramvaje do Varšavy v roce 2007. Nejprve bylo dodáno 15 vozů Tramicus. Po nich následovalo 186 tramvají PESA Swing (jeden z vozů na snímku) v letech 2010-13 a konečně 80 vozů PESA Jazz v letech 2014-15. (foto: Libor Hinčica)
PESA začala dodávat tramvaje do Varšavy v roce 2007. Nejprve bylo dodáno 15 vozů Tramicus. Po nich následovalo 186 tramvají PESA Swing (jeden z vozů na snímku) v letech 2010-13 a konečně 80 vozů PESA Jazz v letech 2014-15. (foto: Libor Hinčica)
Stáhnout PDF
Nezařazené
03. 03. 2019 17:32
Redakce
1 minuta čtení

Polský výrobce PESA Bydgoszcz se nechce smířit s porážkou v obřím tendru na až 213 tramvají pro Varšavu. V něm byla jako nejvýhodnější vybrána nabídka jihokorejské společnosti Hyundai Rotem, pro kterou by dodávka znamenala vstup na trh Evropské unie s tramvajemi.

PESA začala dodávat tramvaje do Varšavy v roce 2007. Nejprve bylo dodáno 15 vozů Tramicus. Po nich následovalo 186 tramvají PESA Swing (jeden z vozů na snímku) v letech 2010-13 a konečně 80 vozů PESA Jazz v letech 2014-15. (foto: Libor Hinčica)

Vítězství Hyundai Rotem nebylo všeobecně v Polsku nijak zvlášť oslavováno, spíše naopak. Veřejnost a někteří političtí reprezentanti se ohradili proti tomu, aby v polském hlavním městě jezdily tramvaje, které nebudou vyrobeny v Polsku. Nepřímo tak vlastně naznačovali, že by vítězství měla slavit PESA, která byla jediným dalším uchazečem v tendru a která „nacionalistickou podmínku“ s ohledem na své sídlo v Bydgoszczi pochopitelně plní. Problémem však bylo, že PESA chtěla za 213 tramvají zhruba o půl miliardy zlotých (cca 3 mld. Kč) více než konkurent z Jižní Koreje.

Právě cenu se snaží PESA nyní u krajského odvolacího senátu momentálně napadnout (tedy pomineme-li některé další připomínky, týkající se například formálního provedení nabídky jihokorejského producenta). Hyundai Rotem se přitom vešel do stanoveného rozpočtu ze strany dopravce jen těsně pod daný limit. Pikantní na tom je skutečnost, že sama PESA v nedávné minulosti dodávala do Varšavy tramvaje za ještě mnohem nižší cenu, než nyní nabídl Hyundai. Na druhé straně byly nízké ceny, s nimiž se PESA hlásila do kontraktů různě po Evropě, v minulosti často zpochybňovány a ostatními výrobci kritizovány jako nereálné, což ve svém důsledku vedlo k tomu, že se firma nakonec ocitla loni na pokraji krachu, před kterým ji zachránilo jen pomocné lano hozené polským státem. O přístup k dokumentaci na nové tramvaje požádali v polovině února také pracovníci polského centrálního protikorupčního úřadu. Podpis smlouvy s Hyundaiem se tak prozatím odkládá.

Libor Hinčica

Podobné články