Menu

Solaris odtajnil informace o novém vodíkovém autobuse

Solaris Urbino 12 Hydrogen na vizualizaci výrobce. (zdroj: Solaris Bus & Coach)
Solaris Urbino 12 Hydrogen na vizualizaci výrobce. (zdroj: Solaris Bus & Coach)
Stáhnout PDF
Nezařazené
19. 03. 2019 18:39
Redakce
1 minuta čtení

Polská společnost Solaris Bus & Coach (člen španělské skupiny CAF) odtajnil několik informací ke svému novému vodíkovému autobusu, jenž by měl být představen v letošním roce na summitu Mezinárodní asociace pro veřejnou dopravu (UITP) ve Stockholmu v červnu 2019.

Solaris Urbino 12 Hydrogen na vizualizaci výrobce. (zdroj: Solaris Bus & Coach)

Pro Solaris nepůjde o první vodíkový vůz, neboť do dobrodružství s palivovými články se již pustil v zakázkách pro Hamburk, kam dodal v minulosti dvojici článkových vozů o délce 18,75 m, a pro Rigu, kam dodal kloubové trolejbusy s vodíkovým prodlužovačem dojezdu. Nyní by se měl ukázat vodíkový autobus od Solarisu již v karoserii nového Urbina, přičemž by se mělo jednat o 12m vůz. Solaris se tak připravuje na očekávanou poptávku po těchto vozidlech v souvislosti s dotacemi v EU po roce 2022.

Stejně jako v případě autobusů pro Hamburk z roku 2014 by se mělo i tentokrát jednat vlastně o elektrobusy, které budou navíc využívat palivové články. Ty budou fakticky suplovat roli nabíjecí stanice. Baterie by měly mít kapacitu 29,2 kWh elektrické energie, přičemž Solaris uvádí, že by se mělo jednat o baterie typu HP (High Power, s největší pravděpodobností tedy LTO). Necelých 30 kWh elektrické energie samo o sobě na příliš dlouhý dojezd nedostačuje, nicméně elektrická energie by neměla být do vozu primárně přiváděna z nabíječek, ale právě z vodíku (resp. z palivových článků), které budou baterie nabíjet.

Na jedno natankování by tak kombinace baterií a vodíku v nádržích měla umožnit dojezd až 350 km. Mimoto ale zůstane nadále možnost nabíjet baterie také klasicky ze sítě, čímž bude možné spořit vodík, který je jako palivo poměrně drahý, navíc se vyrábí ve většině případů ze zemního plynu, takže výsledný ekologický efekt je více než diskutabilní. Pohon vozu by měly zajišťovat motory integrované v nábojích kol o maximálním výkonu 125 kW.

Libor Hinčica

Podobné články