Menu

Konec českých trolejbusů v USA

Trolejbus Škoda 14 TrE2 ev. č. 9833 na trase linky číslo 4, která byla jedinou, na níž bylo možné české trolejbusy do 7. 12. 2019 ještě zastihnout. (foto: Honza Tran)
Trolejbus Škoda 14 TrE2 ev. č. 9833 na trase linky číslo 4, která byla jedinou, na níž bylo možné české trolejbusy do 7. 12. 2019 ještě zastihnout. (foto: Honza Tran)
Stáhnout PDF
Nezařazené
08. 12. 2019 08:23
Redakce
1 minuta čtení

Události nabraly nakonec rychlejší spád, než bylo původně předpokládáno. Stejně jako v San Francisku, i v Daytonu byl provoz českých trolejbusů Škoda 14 Tr ukončen rychleji, než bylo dříve avizováno. V obou městech se původně počítalo s tím, že české trolejbusy dojezdí až počátkem roku 2020.

Trolejbus Škoda 14 TrE2 ev. č. 9833 na trase linky číslo 4, která byla jedinou, na níž bylo možné české trolejbusy do 7. 12. 2019 ještě zastihnout. (foto: Honza Tran)

V San Francisku byl provoz „čtrnáctek“ ukončen dne 7. 9. 2019, Dayton následoval přesně o tři měsíce později. V den výročí útoku na Pearl Harbor, 7. 12. 2019, se vozy typu Škoda 14 TrE podívaly do ulic města naposledy. Právě v Daytonu příběh česko-amerických trolejbusů začal, když si město objednalo v roce 1994 první tři předsériové vozy, po nichž následovala objednávka na sériové provedení, která byla oproti původním proklamacím mírně redukována. Nakonec tak v Daytonu jezdilo 57 trolejbusů Škoda 14 TrE. Jako jejich výrobce byla uváděna firma ETI, která byla společným podnikem Škodovky a amerického partnera AAI a která měla původně v Daytonu i své sídlo.

Po úspěchu v Daytonu navázala Škodovka (potažmo ETI) kontraktem pro San Francisko, kam bylo dodáno 240 sólo vozů 14 TrSF a 33 kloubových trolejbusů 15 TrSF. Kloubové vozy dojezdily už v roce 2016.

V Daytonu bylo ve stavu udržováno v roce 2019 ještě 33 trolejbusů Škoda 14 TrE (resp. 14 TrE2, jak bylo označováno sériové provedení). Další trolejbusy již byly zlikvidovány, anebo sloužily jako zdroj náhradních dílů. Právě obstarávání náhradních dílů po uzavření Škody Ostrov mělo být pro Dayton problematické, a tak se využívalo rozebírání jiných vozů.

V květnu 2019 byla zahájena dodávka 41 nových trolejbusů výrobce Gillig s elektrickou výzbrojí Kiepe Electric. Ty jsou řešeny již jako parciální trolejbusy. Mimoto byly již dříve (v letech 2014 a 2015) dodány čtyři předsésirové vozy Gillig/Kiepe, z nichž dva byly vybaveny agregátem a dva bateriemi.

V současné době je v Daytonu k dispozici jen 17 nových trolejbusů, nicméně pro obsluhu trolejbusové sítě to momentálně stačí. Důvodem je rozsáhlá výluková činnost ve městě, kdy je provoz s trolejbusy udržován pouze na lince číslo 4. Trolejbusy Škoda 14 TrE se tak staly již nadbytečnými, a tak bylo rozhodnuto o jejich odstavení. Dne 7. 12. 2019 měly vyjet vozy v pravidelném provozu naposledy. Jako úplně poslední měl zatáhnout vůz ev. č. 9845, který je zajímavý svým lakováním v nových barvách RTA.

Momentálně stále běží sbírka na přepravu jednoho trolejbusu Škoda 14 TrE z USA zpět do České republiky. Účelem je zachovat jeden z trolejbusů jako připomínku českého exportního úspěchu z 90. let a ukázku odlišností americké verze od trolejbusů běžně nasazovaných do provozu v Československu. Z cílové částky 700.000 Kč se prozatím podařilo nasbírat přes 313.000 Kč, což odpovídá 44 %. Na trolejbus přispělo 268 lidí, průměrná hodnota daru je 1.169 Kč, nejvyšší byla 15.000 Kč. Do konce sbírky zbývá 33 dnů. Připojit se do ní můžete pod tímto odkazem.  

Libor Hinčica  

Podobné články