Menu

15 kloubových trolejbusů a 20 elektrobusů pro Lublin

Trollino 18 pro Lublin na vizualizaci. (zdroj: ZTM Lublin)
Trollino 18 pro Lublin na vizualizaci. (zdroj: ZTM Lublin)
Stáhnout PDF
Nezařazené
05. 12 2019 19:09
Redakce
2 minuty čtení

Polsko-španělský Solaris uspěl v tendru na dodávku celkem 35 vozidel s pohonem na elektřinu pro polský Lublin. 20 dvanáctimetrových vozidel bude řešeno jako elektrobusy, 15 článkových 18m vozů jako parciální trolejbusy. Hodnota kontraktu přesahuje 630 mil. Kč (106 mil. zlotých).

Trollino 18 pro Lublin na vizualizaci. (zdroj: ZTM Lublin)

Jako první mají být zahájeny dodávky trolejbusů. Již do listopadu 2020 má být předáno 5 vozů, poté do dubna 2021 zbylých 10 „kloubáků“. Do září 2021 má poté flotilu dopravce obohatit také 20 elektrobusů Urbino 12 electric. Lublin již dnes zajišťuje 25 % všech výkonů veřejné dopravy elektřinou poháněnými vozidly. Rozvíjena byla v posledních letech především trolejbusová doprava, která znásobila během uplynulých 10 let svou původní velikost. Na konci roku 2021 by již mělo být zajišťováno vozidly s elektrickým pohonem 50 % všech výkonů MHD.  

Ještě jeden pohled na vizualizaci Trollina. (zdroj: ZTM Lublin)

Petros Spinaris, španělský viceprezident správní rady Solarisu, k nákupu nových vozů uvedl: „Lublin je jedno z prvních měst, do kterého jsme mohli dodat naše autobusy v roce 1996. Děkuji vám za více než 20 let spolupráce a důvěry.“ Zmiňovaná důvěra ovšem nebyla nepřetržitá. Spíše naopak. V oblasti dodávek trolejbusů Lublin v minulosti opakovaně sáhl po vozidlech značky Ursus Bus. Výrobce ale letos prakticky zkrachoval a nebyl schopen realizovat objednávky, včetně té na nové trolejbusy právě pro Lublin.

Elektrobus Urbino 12 electric. (zdroj: ZTM Lublin)

Nové elektrobusy budou vybaveny bateriemi o kapacitě elektrické energie 116 kWh. Jednat by se mělo o články LTO, které dobře snášejí vysoké vybíjecí a nabíjecí proudy. Nabíjení bude realizováno skrze pantograf na střeše. Kromě něj se zde budou nacházet také fotovoltaické fólie, které by měly údajně optimalizovat spotřebu energie autobusových systémů (zkušenosti z provozu ale ukazují na sotva měřitelné úspory, nicméně v Polsku se podařilo tuto technologii prosadit na řadu vozidel). Pohon vozů bude zajišťovat jeden centrální trakční motor o výkonu 160 kW. Nabíjecí stanice by měly mít výkon až 450 kW. Celkem budou postaveny ve městě čtyři. Mimoto bude deset malých nabíječek pro balancování článků a pomalé nabíjení vybudováno v garážích. Výkon těchto nabíječek, z nichž každá bude určena pro dvě vozidla, bude 40 kW. Doplňkem budou dvě mobilní nabíječky, taktéž s výkonem 40 kW.

Také trolejbusy Trollino 18 s výzbrojí Medcom budou rovněž vybaveny články LTO, avšak jen o kapacitě elektrické energie 58 kWh, což bude postačovat na dojezd okolo 12 km na jedno nabití (při opakovaném používání během dne). Motor bude mít výkon 240 kW. Součástí výbavy trolejbusů i elektrobusů bude klimatizace, USB nabíjecí porty, či kamerový systém.

Libor Hinčica

Podobné články