Menu

157 kloubových elektrobusů Volvo pro Göteborg

Nové kloubové elektrobusy se stanou díky jednorázové zakázce prodávanější, než delší dobu nabízené sólo vozy. (foto: Volvo Buses)
Nové kloubové elektrobusy se stanou díky jednorázové zakázce prodávanější, než delší dobu nabízené sólo vozy. (foto: Volvo Buses)
Stáhnout PDF
Nezařazené
07. 11. 2019 15:19
Redakce
1 minuta čtení

Švédské Volvo uspělo v tendru na dodávku celkem 157 elektrobusů pro Göteborg. Vozidla si od něj pořídil místní dopravce ze skupiny Transdev, který nedávno uspěl ve výběrovém řízení na provoz linek městské dopravy ve městě, přičemž již v podmínkách tohoto výběrového řízení bylo, že do provozu musejí být nasazeny právě elektrobusy.

Nové kloubové elektrobusy se stanou díky jednorázové zakázce prodávanější, než delší dobu nabízené sólo vozy. (foto: Volvo Buses)

Z hlediska jednorázové zakázky jde o největší objem v Evropě a současně také o dosud největší kontrakt na elektrobusy od Volva. Volvo přitom na evropském trhu nabízí pouze hybridní vozy a elektrobusy a prezentuje se jako firma s bohatými zkušenostmi s ekologickými pohony, ve statistikách prodejů elektrobusů ale zatím švédská firma poněkud ztrácela, takže úspěch na domácím hřišti přijde jistě vhod.  

Dodávka 157 vozů má začít již v příštím roce. Šéf Volvo Buses, Håkan Agnevall, k nákupu elektrobusů uvedl, že jednorázová velká zakázka potvrzuje, že: „…elektrobusy jsou již považovány za udržitelné a finančně životaschopné řešení pro zajišťování potřeb velkokapacitní veřejné dopravy.“ Cena kontraktu ale nebyla zveřejněna a dopravce nenakoupil elektrobusy proto, že by se mu ekonomicky vyplatily, ale proto, že mu to nakazovaly podmínky výběrového řízení na obsluhu daných linek.  

Elektrobusy budou všechny v článkovém provedení Volvo 7900 Articulated Electric a budou nabízet kapacitu až 150 míst. Odpovídat mají verzi, kterou Volvo představilo nedávno na veletrhu Busworld v Belgii. Oproti dvěma předváděcím vozům, jež shodou okolností testuje v Göteborgu od loňského roku právě Transdev, došlo ke zvětšení kapacity baterií na palubě autobusu na 400 kWh, přičemž je počítáno s nabíjením jak skrze pantograf na konečných, tak pomocí kabelu formou pomalého nabíjení. Oproti minulosti, kdy Volvo striktně propagovalo pouze příležitostné nabíjení za využití pantografu (Opportunity Charging), je zřejmé, že Volvo udělalo jistý ústupek, který odpovídá chování konkurence na trhu.  

Nákupem 157 kloubových elektrobusů utrácení Transdevu ještě nekončí. Dopravce totiž musí na základě smlouvy s městem dokoupit postupně ještě další vozy do cílového počtu 220 ks. Dodavatel dalších vozidel prozatím nebyl potvrzen. Celkem by chtěla skupina Trasndev provozovat do roku 2024 v rámci Evropy okolo 1.500 elektrobusů, samozřejmě za předpokladu, že náklady na jejich nákup někdo štědře podpoří.

Libor Hinčica

Podobné články