Menu

Čínské tramvaje si razí cestu do Evropy

Tramvajové linky v Portu jsou oficiálně považovány za metro. První linka byla do provozu uvedena v roce 2002, dnes má síť 6 tras. Na snímku vidíme soupravu vozů z rodiny Eurotram. (zdroj: Wikipedia.org)
Tramvajové linky v Portu jsou oficiálně považovány za metro. První linka byla do provozu uvedena v roce 2002, dnes má síť 6 tras. Na snímku vidíme soupravu vozů z rodiny Eurotram. (zdroj: Wikipedia.org)
Stáhnout PDF
Nezařazené
30. 11. 2019 17:09
Redakce
2 minuty čtení

Portugalské Porto v současné době provozuje síť 6 tramvajových linek (oficiálně pojmenovaných jako metro). Počátkem letošního roku bylo schváleno prodloužení sítě, pro které bude zapotřebí dodat celkem 18 nových nízkopodlažních vozů. Jejich dodavatelem byla vybrána čínská společnost CRRC Tangshan. Ta je považována za nejstaršího výrobce železničních vozidel v Číně (první železniční vozy zde byly vyrobeny již v roce 1881).

Tramvajové linky v Portu jsou oficiálně považovány za metro. První linka byla do provozu uvedena v roce 2002, dnes má síť 6 tras. Na snímku vidíme soupravu vozů z rodiny Eurotram. (zdroj: Wikipedia.org)

Čínský výrobce se soustředí na výrobu elektrických jednotek pro příměstskou i dálkovou dopravu a železničních osobních vozů. Mimoto se zabývá také výrovou tramvají a metra. V případě tramvají zaujala firma v roce 2017 svou prezentací první vodíkové tramvaje na světě, která byla zkušebně nasazena do provozu na železniční trati v Tangshanu během konání jednoho z místních veletrhů. Kromě tohoto konceptu 100% nízkopodlažního vozu nabízí i variantu tramvaje se 70% podílem nízké podlahy, která ale dosud nebyla vyrobena.  

V dubnu 2019 byla prozrazena informace, že o tendr pro Portu usiluje trojice výrobců. Konkrétně šlo o CRRC Tangshan, německý Siemens a českou Škodu Transportation. Ve stejné době delegace z Portugalska, mj. také z Porta, absolvovala poznávací cestu do Číny, kde se mohli Portugalci seznámit s tramvajemi v Samsunu. V srpnu 2019 se objevila v lokálních médiích zpráva, že měl být čínský uchazeč pro chyby v nabídce vyloučen a zdálo se, že k vítězství dokráčí Škoda Transportation. Jenomže v říjnu se po vyjasnění všech nesrovnalostí firma CRRC Tangshan vrátila do hry a počátkem prosince se očekává její formální vyhlášení vítězem.

V celkovém hodnocení sice vedle ceny mělo váhu 40 % také technické řešení (vybraná technická kritéria), v nichž si lépe vedla Škodovka, cenově a v oblasti konstrukce si ale vedli Číňané lépe. Zatímco česká firma chtěla za vozy 56 mil. € (zhruba 1,5 mld. Kč; cca 80 mil. Kč za vůz), společnost CRRC Tangshan chtěla 49,6 mil. € (přibližně 1,3 mld. Kč; cca 71,6 mil. Kč za vůz).  

Libor Hinčica

Podobné články