Menu

Daň za nízkou daň. V Olsztyně pozastavují projekt tramvají

Tramvaj Solaris Tramino v Olsztyně. (zdroj: Wikipedia.org)
Tramvaj Solaris Tramino v Olsztyně. (zdroj: Wikipedia.org)
Stáhnout PDF
Nezařazené
16. 11. 2019 19:46
Redakce
1 minuta čtení

Prakticky celou Evropu obletěla v létě zpráva, že Polsko snížilo daňové zatížení pro mladé občany do 26 let, kteří jsou osvobozeni od daně při příjmech do cca 513.000 Kč ročně. Pro návrh z dílny vládnoucí strany Právo a spravedlnost (PiS) hlasovali všichni poslanci kromě 4. Cílem daňové reformy má být především motivovat mladé Poláky k tomu, aby se nechali zaměstnat (na druhé straně se ale netýká mladých Poláků, kteří podnikají nebo chtějí podnikat). Tato změna začala platit již v srpnu, od října se navíc snížila daň z příjmu všech fyzických osob o 1% bod (z 18 na 17 %) a došlo ke zvýšení daňově uznatelných nákladů takřka na dvojnásobek.

Tramvaj Solaris Tramino v Olsztyně. (zdroj: Wikipedia.org)

Není asi třeba dodávat, že se tato reforma dočkala u veřejnosti všeobecně kladného přijetí. Ostatně kdo by si nepřál snížit daňovou zátěž a které evropské země skutečně v tomto směru něco podnikají? Problém ovšem je, že snížení daňové zátěže nepřichází jako důsledek lepšího hospodaření státu, ale spíše jako politické předvolební gesto. Peníze, o které stát přišel změnou daňového systému, musel někde uspořit, a tak jednoduše seškrtal příjmy jednotlivým obcím.

A právě seškrtání příjmů obcím se ukazuje nyní jako velký problém. Města totiž měla naplánována dlouhodobé rozpočty s ohledem na starší systém, což se týkalo především strategických rozvojových projektů, na jejichž spolufinancování se podílí ve většině případů EU. Některé obce ale nyní tvrdí, že výpadek je natolik velký, že nejsou schopny uhradit svou část spolufinancování. Ostatně výpadek v příjmech není nijak zanedbatelný – do konce letošního roku se počítá s 1,8 miliardami zlotých (cca 10,8 mld. Kč), v příštím roce budou obce chudší o 6 mld. zlotých (zhruba 36 mld. Kč).

Mezi města, na něž nový systém přerozdělování financí dopadá, patří také Olsztyn – nejmladší polský tramvajový provoz. Zde mají jen v letošním roce získat o cca 228 mil. Kč méně, než bylo očekáváno. Z tohoto důvodu muselo dojít k zastavení některých finančně náročných projektů, neboť město není schopné takto vysoký výpadek nijak pokrýt. To se týká i projektu nové 6 km dlouhé tramvajové tratě. Na ten získalo město dotaci ve výši 85 %, chybějících 15 % ale není schopno uhradit. Proto došlo koncem října k pozastavení tohoto projektu. Vedení města si nicméně uvědomuje, že pokud projekt nerealizuje nyní s evropskými dotacemi, nerealizuje jej v budoucnosti už nikdy. Snaha by teda měla být vedena k získání chybějících 15 % finančních prostředků. Pakliže by se je nepodařilo sehnat, zůstanou peníze v Olsztyně nevyčerpány a poputují na náhradní projekty. Rozvoj tramvají ve městě by se tím zastavil.

Libor Hinčica

Podobné články