Menu

Krasnojarsk plánuje nákup 30 trolejbusů a 10 tramvají

Vyzdobený trolejbus BKM 321 v Krasnojarsku. (foto: МКУ «Красноярскгортранс»)
Vyzdobený trolejbus BKM 321 v Krasnojarsku. (foto: МКУ «Красноярскгортранс»)
Stáhnout PDF
Nezařazené
08. 10. 2019 22:53
Redakce
1 minuta čtení

Sibiřský Krasnojarsk plánuje po dlouhé době významnější obnovu elektrického vozového parku. Příští rok se totiž chystá pořídit 30 nových trolejbusů a 10 nových tramvají.

Vyzdobený trolejbus BKM 321 v Krasnojarsku. (foto: МКУ «Красноярскгортранс») Mapa Krasnojarsku. Tramvaje jezdí v jižní polovině města, trolejbusy v severní. Starší plánek zde. (foto: Google Maps)

Nové trolejbusy jsou pro Krasnojarsk potřebné, více než 90 % vozového parku sestávajícího ze 100 trolejbusů bylo prohlášeno radnicí za opotřebený, většina vozidel parku je pak už za svou životností. Letošní nákup trolejbusů před zimní univerziádou skončil kvůli problémům Trolzy fiaskem, když se z 8kusové zakázky podařilo dodat pouze jeden Megapolis (plně nízkopodlažní trolejbus) s novým designem, navíc s vadami, zatímco 7 vozů typu Optima (částečně nízkopodlažní trolejbus) už nedošlo a kontrakt byl s výrobcem kvůli zpoždění nakonec rozvázán (momentálně opět probíhají práce na těchto nedodaných vozech, avšak se očekává, že skončí v Saratovu, který sousedí s Engelsem, kde má Trolza sídlo). Kromě uvedených tří nových desítek vozů (toto číslo je momentální předpoklad krasnojarské radnice) by mělo do Krasnojarsku dorazit ještě 10 ojetých vozů z Moskvy, která nadále pokračuje v likvidaci trolejbusové dopravy.

Tramvajová doprava na tom v Krasnojarsku není o moc lépe, ale spíše ještě hůře, v 58členném parku jsou totiž jen 3 vozidla z tohoto století, nejmladší má přitom už 12 let služby za sebou. Stav tramvají, které jsou všechny sólo, je obecně špatný, přesto mají i ty nejstarší kusy do důchodu ještě daleko. Ačkoli město před pár dny uvedlo, že celkové opotřebení vozidel elektrické dopravy ve městě dosahuje míry 98 %, ředitel krasnojarského dopravního podniku MKU «Krasnojarskgortrans» prohlásil: “Tramvaje a trolejbusy, to nejsou autobusy, v nich ještě možno jezdit 5 až 10 let.” Nicméně v případě tramvají se množí kvůli jejich špatnému stavu závady i nehody (např. vykolejení) a obnova jejich infrastruktury je pomalá.

Ačkoli jsou nové tramvaje pro více než milionový Krasnojarsk poměrně drahou investicí, radnice neztrácí optimismus, a plánuje do pěti let navrátit tramvajový provoz na oba dva hlavní krasnojarské mosty, Kommunal’nyj a Oktjabr’skij, jež překračují řeku Jenisej, která město dělí na dvě poloviny. Jak jsme již uváděli v článku před dvěma léty, v historii byly tramvaje přítomny na obou březích této řeky, ale nakonec zůstaly jen na tom pravém, zatímco na levém, kde je i centrum města, zůstaly trolejbusy, které však ve své době zajížděly také na pravý břeh, a trolej v tomto směru byla snesena teprve nedávno. Nyní jsou oba uvedené krasnojarské mosty přes Jenisej jak bez trolejbusů, tak bez tramvají.

Není to ovšem jediný smělý cíl, který si město dalo. Před několika týdny totiž zadali aktualizaci plánu na výstavbu první linky metra, která již začala být budována v 90. letech, ale nikdy se nedokončila. Město si dosud nevědělo s nedokončeným projektem rady.

Text: Vít Hinčica

Podobné články