Menu

Další (nejen) tříčlánkové trolejbusy pro švýcarský Sankt Gallen

Trolejbus lighTram® 25 DC v Bernu. (foto: Bernmobil)
Trolejbus lighTram® 25 DC v Bernu. (foto: Bernmobil)
Stáhnout PDF
Nezařazené
21. 10. 2019 17:52
Redakce
1 minuta čtení

Švýcarské město Sankt Gallen vybralo dodavatele nových trolejbusů. Ve výběrovém řízení vypsaném dne 12. 7. 2019 poptával dopravce celkem 17 nových vozů, jež měly být řešeny jako parciální trolejbusy. Z tohoto počtu mělo být 6 trolejbusů v provedení dvoučlánkovém (o délce cca 18 m) a zbylých 11 v tříčlánkové modifikaci (o délce cca 24 m).

Trolejbus lighTram® 25 DC v Bernu. (foto: Bernmobil)

Vítězem výběrového řízení se stal švýcarský výrobce Carrosserie HESS AG. Na nákup bezemisních vozidel si město vzalo půjčku ve výši 37,5 mil. švýcarských franků (cca 873 mil. Kč), přičemž o tom, zda si tuto půjčku město vezme, rozhodovali lidé v referendu v loňském roce. Občané města záměr drtivou většinou (80,9 %) schválili. Kupní cena 17 trolejbusů činila 23,5 mil. franků (cca 547,6 mil. Kč) a mírně překračovala dříve stanovený rozpočet, neboť cena dvoučlánkových vozů byla mírně vyšší, než předpokládaná hodnota zakázky. Oproti tomu tříčlánkové trolejbusy se do stanoveného rozpočtu vešly. Vítěz tendru byl oznámen dne 11. 10. 2019. HESS se přihlásil s modely lighTram® 19 DC a lighTram® 25 DC. První vozy by měly být do provozu uvedeny koncem roku 2020, nicméně termíny dodávek mají být prozatím otevřené a vzejít z dalších jednání.

Sankt Gallen usiluje o to, aby postupně nahradil celou svou flotilu dieselových autobusů elektrickými vozidly. Trolejbusy pro páteřní trasy 4 a 6 mají být jedním z prvních kroků v přechodu k lokálně bezemisnímu provozu. Po převedení do trolejbusového módu budou již ¾ veškerých výkonů realizovány vozidly na elektrický pohon. Ročně by mělo dojít k úspoře 2.500 tun CO2 a jednoho miliónu litrů nafty. Ačkoli trolejbusy budou vybrané úseky projíždět na baterie, přičemž tento podíl má tvořit zhruba 50 % trasy, nelze pouze využívat stávající síť trolejbusů a má dojít také k výstavbě nových tras tak, aby bylo možné vozidla nabíjet během jízdy bez větších kompromisů v zajišťování dopravní obslužnosti. Celkem má vzniknout cca 7 km nových tratí.   

Libor Hinčica

Podobné články