Menu

Škoda začala dodávat další tramvaje do Rigy

Nakládka první čtyřčlánkové tramvaje z druhé dodávky pro Rigu na speciální transportní podvozek od společnosti Universal Transport. 41 m dlouhá tramvaj je přepravovaná v celku. (foto: Universal Transport).
Nakládka první čtyřčlánkové tramvaje z druhé dodávky pro Rigu na speciální transportní podvozek od společnosti Universal Transport. 41 m dlouhá tramvaj je přepravovaná v celku. (foto: Universal Transport).
Stáhnout PDF
Nezařazené
17. 04. 2018 16:00
Redakce
1 minuta čtení

Plzeňská Škoda Transportation zahájila po pauze dodávky tramvají Škoda 15 T ForCity Alfa do lotyšské metropole. Škodovka zde uspěla v tendru na 20 vozů již v dubnu 2016 s tím, že dodávky měly být zahájeny i ukončeny již v průběhu roku 2017. K tomu ale došlo jen částečně.

Nakládka první čtyřčlánkové tramvaje z druhé dodávky pro Rigu na speciální transportní podvozek od společnosti Universal Transport. 41 m dlouhá tramvaj je přepravovaná v celku. (foto: Universal Transport).

Riga škodovácké tramvaje provozuje od roku 2010. Do roku 2012 nakoupila celkem 26 vozů, z toho 6 v čtyřčlánkovém provedení. Čtyřčlánkové vozy o délce 41 m jsou nejdelšími tramvajemi, jaké kdy byly na území České republiky vyrobeny. V roce 2017 mělo být dodáno dalších 20 vozů, z toho 15 v kratší tříčlánkové verzi s cenou 2,7 mil. € za vůz (cca 67,5 mil. Kč) a 5 v čtyřčlánkovém provedení s cenou 3,5 mil. €/vůz (cca 87,5 mil. Kč). Vozidla jsou financována formou úvěru, jehož zajištění za pokud možno co nejlepších podmínek bylo součástí dohody s dodavatelem vozidel.

Z celého kontraktu byl ale v dubnu 2017 předán jenom jeden vůz v tříčlánkové verzi (ev. č. 57506), další tramvaje sice podle harmonogramu vyrobeny byly, kupily se však postupně na testovací koleji v areálu Škody Transportation a k jejich předání nedošlo. Z jakého důvodu nepokračovaly dodávky dál podle původního harmonogramu, ani jedna ze stran blíže nekomentovala. Rižská strana pouze uvedla, že odložení dodávek na rok 2018 nebylo porušením smlouvy.

Postupně od března 2018 se tak dodávky 19 zbylých vozů rozeběhly a do Rigy by měly být letos všechny vozy vyexpedovány.

Škodovka má přitom šanci uspět také v dalším tendru na nové tramvaje pro Rigu, který byl vypsán 28. 3. 2018. Předpokládá dodání celkem 12 vozů a dalších 20 v rámci opce. Základní kontrakt počítá s dodáním 8 vozů ve tříčlánkovém provedení se čtyřmi podvozky a 4 ve čtyřčlánkovém s pěti podvozky. Vozidla musí být 100% nízkopodlažní a mít otočné podvozky, přičemž podmínkou pro účast v tendru je mj. doložení dodávek min. 10 tramvají schválených pro provoz v EU se 100% podílem nízké podlahy v posledních třech letech. Dodávka prvního vozu má proběhnout nejpozději 24 měsíců od podpisu smlouvy, všechny tramvaje pak musí být předány nejpozději do 30 měsíců od podpisu.  

Libor Hinčica

Podobné články