Menu

Legendární trolejbusy Škoda 14 Tr a 15 Tr v Ostravě končí

Trolejbusy Škoda 15 Tr ev. č. 3511 a Škoda 14 Tr ev. č. 3261 na konečné Důl Heřmanice. (foto: Libor Hinčica)
Trolejbusy Škoda 15 Tr ev. č. 3511 a Škoda 14 Tr ev. č. 3261 na konečné Důl Heřmanice. (foto: Libor Hinčica)
Stáhnout PDF
Nezařazené
25. 02. 2018 16:17
Redakce
1 minuta čtení

Konec jedné éry. V ostravské MHD se bude od odpoledne 3. 3. 2018 jezdit už jen nízkopodlažními trolejbusy. Do ulic města naposledy vyjede trolejbus typu Škoda 15 Tr (ev. č. 3511), který symbolicky uzavře kapitolu provozu trolejbusů obou velmi úspěšných typových řad trolejbusů. Nasazen bude na linku číslo 104, která byla pro kloubové trolejbusy v Ostravě typická.

Trolejbusy Škoda 15 Tr ev. č. 3511 a Škoda 14 Tr ev. č. 3261 na konečné Důl Heřmanice. (foto: Libor Hinčica)

Ostravská MHD se dočkala nových trolejbusů typové řady Škoda 14 Tr v roce 1984 a celkem se jich v ulicích města vystřídalo 45 (ev. č. 3217–3261), včetně šesti vozů, jež byly v polovině 90. let odkoupeny jako ojeté z německé Postupimi. Po roce 2001 byla část těchto trolejbusů přímo v Ostravě modernizována a vzhledově se přiblížily modernějšímu provedení Škoda 14 TrM, které až do roku 2004 vyráběla Škoda Ostrov. Na lince s cestujícími se poslední z ostravských vozů 14 Tr (ev. č. 3261) objevil na konci ledna, kdy byl vyřazen z osobní dopravy v souvislosti s nákupem nových vozidel Škoda 26 Tr. Poslední „čtrnáctka“ nadále zůstává v majetku DPO, nebude ale již sloužit k přepravě cestujících, ale pouze jako služební vůz a vozidlo autoškoly.

Trolejbus Škoda 15 Tr ev. č. 3511 by měl symbolicky v sobotu 3. 3. 2018 uzavřít kapitolu provozu těchto trolejbusů v Ostravě. (foto: Libor Hinčica)

První kloubový trolejbus 15 Tr, který z kratšího provedení 14 Tr vycházel, byl do Ostravy dodán v létě 1989. Ostrava však neobdržela nový trolejbus, ale čtvrtý prototyp z roku 1987, který předtím sloužil ve Zlíně (tehdy Gottwaldově). Ostrava jej dostala výměnou za dva starší kloubové trolejbusy Škoda Sanos. Nové kloubové trolejbusy 15 Tr (tedy přímo z výroby) byly pořízeny až v letech 1990–1994 a jejich celkový počet se zastavil na 11 kusech ev. č. 3503–3513 (včetně zmíněného prototypu). Plány z 80. let na pořízení desítek vozidel tohoto typu tak zůstaly nenaplněny, stejně jako většina plánů na rozvoj trolejbusové dopravy ve městě. Od roku 1999 byly postupně všechny vozy, vyjma čtvrtého prototypu (ev. č. 3503), modernizovány dle vzoru trolejbusů Škoda 15 TrM.

V současné době má ostravský DP ve stavu už jen poslední dva trolejbusy Škoda 15 Tr, které budou nahrazeny novými vozy Škoda 27 Tr. Poslední vypravení na linku s cestujícími by mělo proběhnout dne 3. 3. 2018, a to s vozem ev. č. 3511. Trolejbus by měl být vypraven na linku číslo 104 s následujícími časy odjezdů a příjezdů:

Odjezd z Náměstí Republiky: 4:37, 5:37, 6:37, 7:47, 8:37, 9:47, 10:37, 11:37, 12:47, 13:37

Zastávka Most Pionýrů: 4:43, 5:43, 6:43, 7:53, 8:43, 9:53, 10:43, 11:43, 12:53, 13:43

Zastávka ZOO: 4:50, 5:50, 6:50, 8:00, 8:50, 10:00, 10:50, 11:50, 13:00, 13:50  

Příjezd na konečnou Michálkovice: 4:56, 5:56, 6:56, 8:06, 8:56, 10:06, 10:56, 11:56, 13:06, 13:56

Odjezd z Michálkovic: 5:06, 6:06, 7:06, 8:16, 9:06, 10:16, 11:06, 12:06, 13:16, 14:06

Zastávka ZOO: 5:12, 6:12, 7:12, 8:22, 9:12, 10:22, 11:12, 12:12, 13:22, 14:12

Zastávka Most Pionýrů: 5:18, 6:18, 7:18, 8:28, 9:18, 10:28, 11:18, 12:18, 13:28, 14:18

Příjezd na konečnou Náměstí Republiky: 5:24, 6:24, 7:24, 8:34, 9:24, 10:34, 11:24, 12:24, 13:34, 14:24

Po příjezdu na smyčku Náměstí Republiky ve 14:24 by mělo dojít k výměně vozidla 15 Tr za nový nízkopodlažní vůz, načež by měla „patnáctka“ posloužit ještě fanouškům sdruženým v ostravském Kroužku přátel MHD, jež se zabývají mapováním historie ostravské MHD a starají se o místní početnou sbírku historických vozidel. Po 3. březnu by se již žádný vysokopodlažní trolejbus v ostravské MHD objevit neměl. Připomeňme, že vozy 14 Tr jezdily v Ostravě 34 let, kloubové vozy 15 Tr o pět let méně (tedy 29 let). Výměna více než šesti desítek trolejbusů ostravské MHD za nízkopodlažní vozy trvala 21 let. 

Libor Hinčica

Podobné články