Menu

Škodovka potvrzena jako vítěz tendru na varšavské metro

Pomineme-li modernizace jednotek 81-71 pro pražské metro, uspěla Škodovka se svým metrem jen v Petrohradu. Jednotka Něva vyrábí závod OOO VAGONMAŠ – dceřiná společnost Škodovky v Rusku. (foto: Škoda Transportation)
Pomineme-li modernizace jednotek 81-71 pro pražské metro, uspěla Škodovka se svým metrem jen v Petrohradu. Jednotka Něva vyrábí závod OOO VAGONMAŠ – dceřiná společnost Škodovky v Rusku. (foto: Škoda Transportation)
Stáhnout PDF
Nezařazené
11. 12. 2018 16:20
Redakce
1 minuta čtení

Škoda Transportation byla potvrzena jako vítěz výběrového řízení na dodávky 45 souprav metra pro polskou Varšavu. Škodovka byla vyhlášena jako vítěz už v červnu letošního roku, proti rozhodnutí se ale postupně odvolali všichni poražení konkurenti, kteří tvrdili, že český výrobce nabízí nereálné řešení, zvlášť pokud se týkalo parametrů spotřeby elektrické energie a údržby vozidel.

Pomineme-li modernizace jednotek 81-71 pro pražské metro, uspěla Škodovka se svým metrem jen v Petrohradu. Jednotka Něva vyrábí závod OOO VAGONMAŠ - dceřiná společnost Škodovky v Rusku. (foto: Škoda Transportation)

Odvolací senát (Krajowa Izba Odwoławcza) ovšem dne 11. 12. 2018 rozhodl, že protesty konkurentů jsou neopodstatněné a jejich stížnosti zamítl, a to i přesto, že výsledky expertízy nebyly jednoznačné. Odvolací senát navíc zamítl žádost výrobců o to, aby byl jmenován další znalec, který by znovu posoudil všechny nabídky.  

Škodovka se tak může těšit na to, že bude oficiálně vyhlášena jako vítěz soutěže a bude s ní podepsána smlouva. Má to ale stále ještě jeden háček – neúspěšní uchazeči se mohou odvolat ještě k soudu. Ten už v minulosti některá rozhodnutí odvolacího senátu revidoval.

Pokud by byla podepsána smlouva se Škodovkou, znamenalo by to pro ni jistotu dodání 37 šestivozových souprav a možnost dodání dalších 8 v rámci opce (celkem jde tedy až o 270 vozů). V konečném hodnocení získala Škodovka 97,62 bodů a za soupravy požadovala 1,308 mld. zlotých (cca 7,8 mld. Kč). Škodovka porazila v tendru významné západní konkurenty – Stadler, Alstom a Siemens (v konsorciu s Newagem). Zakázka by pro Škodovku představovala z hlediska objemu finančních prostředků největší jednorázový úspěch v její historii.

Libor Hinčica

Podobné články