Menu

Konec tříčlánkových autobusů v Hamburku

Tříčlánkové vozy AGG 300 jsou v Hamburku už minulostí. (zdroj: Wikipedia.org)
Tříčlánkové vozy AGG 300 jsou v Hamburku už minulostí. (zdroj: Wikipedia.org)
Stáhnout PDF
Nezařazené
10. 10. 2018 17:56
Redakce
1 minuta čtení

Dopravce Hamburger Hochbahn ukončil provoz svých tříčlánkových autobusů Van Hool AGG 300, které byly nasazovány na linku číslo 5 (Metrobus), která je s cca 60.000 přepravenými pasažéry denně zřejmě nejvytíženější autobusovou linkou Evropy.

Tříčlánkové vozy AGG 300 jsou v Hamburku už minulostí. (zdroj: Wikipedia.org)

Poprvé se tříčlánkový autobus Van Hool AGG 300 objevil v Hamburku již v roce 2004, kdy zde byl testován na několik týdnů jeden z předváděcích vozů výrobce. Krátce poté došlo k vypsání výběrového řízení a objednání celkem 26 tříčlánkových autobusů téhož typu, z nichž každý měl délku téměř 25 metrů. Vozy byly do provozu uvedeny postupně od roku 2005. S autobusy ale dopravce spokojený příliš nebyl, a to kvůli jejich vysoké poruchovosti i vysoké spotřebě paliva (cca 72 litrů/100 km). Běžně se stávalo, že 4 vozidla denně byla neprovozní. Proto už v roce 2011 dopravce oznámil, že za vozy hledá náhradu. Zkušebně si od roku 2012 pronajal (nejprve na dva roky, poté byl pronájem prodloužen) hybridní tříčlánkové autobusy švýcarského výrobce HESS (jednu dobu tak bylo k dispozici celkem 28 tříčlánkových vozů), oba švýcarské autobusy ale byly v roce 2017 navráceny výrobci a cesta tříčlánkových autobusů byla opuštěna.  

Postupně se pak vyřazovaly i vozy Van Hool AGG 300, jež byly nahrazovány dvoučlánkovými autobusy Mercedes-Benz CapaCity L, které však jsou v porovnání s vozy AGG 300 o tři metry kratší (jejich délka činí 20.995 mm). Celkem má dopravce Hamburger Hochbahn pořídit do konce roku 2019 rovných 90 vozů CapaCity L, jež by se měly vedle linky 5 objevit také na trasách čísel 6, 7 a 13. S ohledem na to, že již byl dodán dostatečný počet autobusů pro obsluhu linky číslo 5, bylo možné ukončit provoz zbylých tříčlánkových vozů Van Hool AGG 300. Naposledy vyjely do provozu dne 14. 9. 2018.    

Libor Hinčica

Podobné články