Menu

Tramvaje K2 v Ostravě končí, do provozu míří „Stadlery“

Odstavené tramvaje K2G ev. č. 805 a 806 v areálu ústředních dílen v Martinově. (foto: Libor Hinčica)
Odstavené tramvaje K2G ev. č. 805 a 806 v areálu ústředních dílen v Martinově. (foto: Libor Hinčica)
Stáhnout PDF
Nezařazené
31. 10. 2018 17:16
Redakce
1 minuta čtení

1. 11. 2018 čeká ostravskou MHD malá revoluce. Poté, co Drážní úřad ve čtvrtek 25. 10. 2018 schválil typ Stadler Tango NF2 jako nový typ vozidla, došlo k vydání průkazů způsobilosti pro prvních 20 dodaných tramvají (ev. č. 1701–1720). Tramvaje tak mohou vyrazit do ostrého provozu s cestujícími.

Odstavené tramvaje K2G ev. č. 805 a 806 v areálu ústředních dílen v Martinově. (foto: Libor Hinčica)

Naopak řada starších vozů z ostravských kolejí zmizí, mezi nimi i poslední dva provozní vozy typu K2 (resp. přesněji po dříve realizované modernizaci K2R.P). Pomineme-li krátké provozní období jednoho z prototypů v Mostě, byly dvoučlánkové tramvaje typu K2 dodány jenom do trojice československých měst, konkrétně do Brna, Bratislavy a Ostravy. Další vozy zamířily do Sovětského svazu a Jugoslávie. Výroba byla ukončena v roce 1983, kdy se počet vyrobených kusů zastavil na 569 vozech.

Ostrava testovala v roce 1965 již předchůdce „ká dvojek“ (model K1), dva vozy ev. č. 800 a 801 ale byly navráceny výrobci, který mezitím upřednostnil vývoj typu K2 (hlavní odlišnosti spočívaly v řešení elektrické výzbroje, změnila se ale i konstrukce vozů, byť design zůstal identický). Ostrava pořídila první tři tramvaje K2 (ev. č. 802–804) v roce 1967 (do provozu byly uvedeny v únoru), dalších 5 vozů (ev. č. 805–809) následovalo v roce 1969, poté se ale dodávky navzdory původním očekáváním zastavily a Ostrava dále upřednostňovala v koncepci rozvoje vozy typu T3. Poslední dvě „ká dvojky (ev. č. 810 a 811) se do Ostravy dostaly po dlouhé pauze až v roce 1983, tedy v době, kdy československé provozy nutně potřebovaly zajistit dodávky nových tramvají. Při výrobě vozů typu K2 pro jugoslávské Sarajevo se tehdy podařilo vyčlenit i dodávku několika vozidel pro československá města, z nichž dvě (oficiálně vedena jako typ K2YU) se dostala i do Ostravy.

Celkem tedy Ostrava získala jen deset vozů typu K2 a po Rostovu na Donu byla jejich nejmenším provozovatelem. Všechny vozy s výjimkou tramvaje ev. č. 804 prošly postupně od 90. let modernizací. Většina vozů byla osazena výzbrojí TV8 (typ K2G), dvě tramvaje (ev. č. 802 a 803) získaly výzbroj TV Progress od firmy Cegelec (typ K2R.P). Vůz ev. č. 804 byl po odstavení v roce 2005 vyčleněn jako muzejní exponát, tramvaj se ale nakonec nepodařilo zachránit a v roce 2010 byla pro žalostný stav zlikvidována. Vůz ev. č. 810 byl odstaven po nehodě na jednokolejné trati z Poruby do Zátiší (Kyjovic) v roce 2008, další tramvaje K2G následovaly v roce 2013 a v letošním roce. Od září 2018 už byly v provozu jen dva vozy typu K2R.P ev. č. 802 a 803, které jsou zároveň nejstaršími ostravskými tramvajemi v běžném provozu, neboť letos slouží veřejnosti již 51 let (rokem výroby navíc spadají ještě do roku 1966, takže mají již 52 let).

Rozloučení s tramvajemi typu K2 je naplánováno na sobotu 3. 11. 2018 od 11:00 před vjezdem do areálu dílen DPO v Ostravě-Martinově. Zde by mělo dojít k symbolickému předání štafety v provozu jednomu z vozů Stadler Tango NF2.

Libor Hinčica

 

Podobné články