Menu

Pesa dodá dalších 10 tramvají do města Częstochowa

Tramvaj Pesa 2010N (129 Nb) ve městě Częstochowa zachycená na snímku z října 2015. (foto: Libor Hinčica)
Tramvaj Pesa 2010N (129 Nb) ve městě Częstochowa zachycená na snímku z října 2015. (foto: Libor Hinčica)
Stáhnout PDF
Nezařazené
15. 01. 2018 17:11
Redakce
1 minuta čtení

Polská Częstochowa podepsala dne 15. 1. 2018 smlouvu s výrobcem PESA Bydgoszcz na dodávku nových tramvají z rodiny Twist. Podpis smlouvy s producentem nabral výrazné zpoždění, ačkoli rozhodování měla Częstochowa poněkud usnadněné, protože nabídka, kterou obdržela na konci července 2017, připutovala do tendru pouze jediná.

Tramvaj Pesa 2010N (129 Nb) ve městě Częstochowa zachycená na snímku z října 2015. (foto: Libor Hinčica)

Pesa se stále potýká se značnými finančními těžkostmi, které vyplývají zejména z poněkud nerozvážné strategie firmy v předešlých letech (nabízení vozidel do tendrů za nízké sumy, nestihnutí termínu dodávek a následné vymáhání smluvních pokut ze strany dopravců atp.). Některé tendry, které formálně společnost v loňském roce vyhrála, nebyly dlouho podepsány, protože firma nebyla schopná splnit požadované bankovní záruky. Nenávratně takto Pesa přišla například o velký tendr pro Krakov.

V Częstochowé jsou již tramvaje od Pesy provozovány. Na základě požadavků místního dopravce, který chtěl vozy s menšími nápravovými tlaky, než připouští polská norma (s ohledem na špatnou kvalitu tramvajových tratí), vyvinula Pesa tramvaje s typovým označením 2010N (nebo též 129Nb). S těmito tramvajemi v tendru na nová vozidla pro město uspěla a od roku 2012 je začala dodávat. Celkem bylo pro město vyrobeno sedm těchto tramvají, jež získaly obchodní jméno Twist. Šlo o první vozidla této koncepce, jež byly Pesou vyrobeny. Později se odvozené verze dostaly také k dalším provozovatelům v Polsku i v zahraničí.

V roce 2017 bylo vypsáno výběrové řízení na 10 tramvají s opcí na dalších 5 kusů (s dodáním do roku 2020), přičemž dopravce vyhradil na nákup desítky vozů prostředky ve výši cca 80 mil. zlotých (cca 480 mil. Kč). Do tendru se v červenci 2017 přihlásil jediný uchazeč, a sice Pesa, která nabídla obdobné řešení vozidel, jaké je v Częstochowé již v provozu (s obchodním jménem Twist II). Pesa se přihlásila s částkou 73,052 mil. zlotých, tedy zhruba 438 mil. Kč (a tedy 43,8 mil. Kč/vůz). 

Podpis smlouvy s výrobcem se však dlouhou dobu odkládal a nakonec došlo k formálnímu uzavření dohody o dodávkách vozidel až 15. 1. 2018. Na dodávku 10 vozidel ze základního kontraktu má Pesa 24 měsíců. Tříčlánková vozidla o délce 32,4 m budou plně nízkopodlažní se čtyřmi otočnými podvozky, přičemž první a poslední podvozek budou hnací (4x 105 kW), zbylé dva běžné. Vozidla mají nabídnout kapacitu 58 sedících a až 163 stojících pasažérů. Ve výbavě nebude chybět klimatizace salónu cestujících, ale také zásobníky elektrické energie, zřejmě v podobě superkondenzátorů.

Libor Hinčica

Podobné články