Menu

Vozový park retro tramvají v Brně se rozrůstá. Přibude vlečný vůz i „té dvojka“

Mezi retro vozidly brněnského DP přibude brzy i vůz T2 ev. č. 1435. (foto: Ing. Jiří Černý)
Mezi retro vozidly brněnského DP přibude brzy i vůz T2 ev. č. 1435. (foto: Ing. Jiří Černý)
Stáhnout PDF
Nezařazené
05. 04. 2017 08:22
Redakce
1 minuta čtení

Vlečný vůz ev. č. 215 vyrobený v Ringhofferových závodech v roce 1926 a tramvaj T2 přezdívaná v Brně svého času „Sputnik“ z roku 1959. Tyto dva dopravácké klenoty rozšíří sbírku retro vozidel brněnského Dopravního podniku.   

Mezi retro vozidly brněnského DP přibude brzy i vůz T2 ev. č. 1435. (foto: Ing. Jiří Černý)

Vlečný vůz ev. č. 215 i tramvaj T2 s evidenčním číslem 1435 prochází proměnou v ústředních dílnách DPMB. Tam dělníci a technici vrací vozům jejich staronovou podobu. „V roce 2019 si budeme připomínat 150 let MHD v Brně. Tyto vozy neodmyslitelně do historie brněnské dopravy patří. Opravujeme je, ale hlavně z toho důvodu, aby sloužily jako připomínka, a to nejen dnešní generaci. Navíc se jedná o technicky zajímavé stroje,“ uvedl generální ředitel DPMB Miloš Havránek.

Vlečný vůz ev. č. 215 již absolvoval první zkušební jízdy. (foto: Ing. Jiří Černý)

Vozy budou mít takřka totožnou podobu jako v letech, kdy jezdily v ulicích Brna. Před zahájením prací proto bylo nutné prostudovat hlavně archivní materiály, ale i vyzpovídat pamětníky a dlouholeté zaměstnance podniku, až poté bylo možné začít s prací. „U vlečného vozu byla během opravy odstraněna veškerá dřevěná výbava. Nová byla vyrobena ve stolařské dílně dopravního podniku. Dřevěné součásti jako je podlaha, lavice cestujících, stěny a strop pak byly vestavěny do opravené karoserie,“ vyjmenoval Jiří Černý z technického odboru DPMB, který má obnovu starých vozů na starosti. Vyměněny byly i brzdové kotouče. K nerozeznání od původního je lak a osvětlení. Stejně náročné jsou i práce na tramvaji T2, jejíž vzhled musí odpovídat počátku 70. let minulého století.

O unikátnosti vozů vypovídá jejich historie. „Vlečný vůz sloužil v provozu s cestujícími až do roku 1969, kdy se už jako historický po opravě v podnikových dílnách účastnil oslav 100 let MHD v Brně,“ prozradil Černý. To tramvaje T2, které si v Brně vysloužily pro ně typickou přezdívku „Sputnik“, jezdily brněnskými ulicemi mnohem déle. „Náš retro vůz 1435 pochází z dodávky 94 kusů vozů z let 1958–1962. V provozu s cestujícími jezdil do roku 1990. Následně sloužil jako služební tramvaj, a to až do roku 2009 ve vozovně Pisárky zejména k odtahům vadných tramvají z trati. V letech 2009–2015 byl útulnou pro pracovníky vozovny na příjezdové koleji,“ popsal Černý.

Vlečný vůz ev. č. 215 v soupravě s motorovým vozem ev. č. 107. (foto: Ing. Jiří Černý)

T2 a vlečný vůz doplní již dříve dokončené vozy Tatra K2 a T3. „S provozem vlečného vozu ve spojení s motorovým vozem 107 se počítá při Dopravní nostalgii nebo jiných akcích DPMB. Současně je také nabízen k pronájmu. T2 bude společně s již dříve dokončenými vozy Tatra K2 a T3 jezdit na lince 10,“ sdělil Havránek.

TZ DPMB s úpravami redakce

Podobné články