Menu

Z Waterloo do „Berlína“ tramvají

Flexity Freedom je verze tramvají pro USA a Kanadu. Sloužit by měla i ve Waterloo. (zdroj: Wikipedia.org)
Flexity Freedom je verze tramvají pro USA a Kanadu. Sloužit by měla i ve Waterloo. (zdroj: Wikipedia.org)
Stáhnout PDF
Nezařazené
12. 03. 2017 07:53
Redakce
1 minuta čtení

Nový tramvajový systém na bázi městské rychlodráhy by měl být příští rok uveden do provozu v Kanadě. Na své trase dlouhé 19 km spojí města Waterloo a Kitchener, která se mohou pyšnit zajímavým vývojem svých názvů.

Flexity Freedom je verze tramvají pro USA a Kanadu. Sloužit by měla i ve Waterloo. (zdroj: Wikipedia.org)

Waterloo bylo založeno v dnešním kanadském státě Ontario na počátku 19. století a své současné město získalo v roce 1816, rok po slavné bitvě u Waterloo, která byla posledním válečným dobrodružstvím francouzského císaře Napoleona Bonaparte. Právě na počest významného britského vítězství bylo mladé město v Kanadě přejmenováno. Nedaleko od něj pak vzniklo město Berlín. Jeho název se neodvíjel od žádného válečného úspěchu, ale od místních osadníků, kteří do Kanady přišli – jak asi tušíte – z Německa. Jako Berlín (resp. Town of Berlin a později City of Berlin) se pak město jmenovalo až do roku 1916, kdy bylo v souvislosti s protiněmeckými náladami v období první světové války přejmenováno na současný název Kitchener. I v tomto případě tedy svou roli hrály válečné události.

V roce 2018 by měly mezi Waterloo a městem Kitchenerem začít jezdit tramvaje. Ty pro systém nazvaný jako Ion Traffic dodá Bombardier. První z vozů byl z výrobního závodu Bombardieru v Kanadě odeslán dne 15. 2. 2017 a do cílové destinace dodán na konci února.

Ion Traffic nezahrnuje pouze výstavbu nové tramvajové tratě, ale také výstavbu autobusového BRT systému, který byl již do provozu uveden v září 2016. Nicméně autobus mají být jen dočasným řešením a předpokládá se, že dojde ke schválení dalších investic do následné úpravy vyhrazeného koridoru BRT autobusů pro tramvajovou trať v rámci tzv. druhé fáze rozvoje kolejové rychlodráhy. Ta předpokládá výstavbu tratě dlouhé 18 km.

Návrh na vytvoření tramvajových rychlodrážních tratí vznikl již v roce 2004 a město (resp. dotčená města) jej v dalších letech důsledně sledovalo. Stavba byla zahájena již v roce 2013 (oficiálně však až v srpnu 2014), kdy byl také potvrzen vítěz kontraktu na dodávku nových vozidel, jímž se stala firma Bombardier s modelem Freedom, který je určen pro trhy Severní Ameriky. Na trase dlouhé 19 km se má nacházet 19 zastávek (z toho 6 pouze jednosměrných). Původně se předpokládalo, že provoz na trati, která využívá na své i dříve vystavěné železniční úseky (které ale musely být pochopitelně zcela rekonstruovány), bude zahájen již koncem roku 2017. Společnost Bombardier se však dostala do skluzu s výrobou vozidel, což plány na zahájení provozu oddálilo až na rok 2018. Hodí se přitom podotknout, že v současné době (stav na počátku března 2017) je již postaveno zhruba 96 % celé trati.

Bombardier do Waterloo dodá celkem 14 vozů za 66 mil. kanadských dolarů. Navíc může dopravce využít opci na dalších 14 vozů. Tramvaje jsou pětičlánkové, 100% nízkopodlažní o délce 30,2 m a se šířkou 2 650 mm. Prezentace prvního vozu pro veřejnost se předpokládá v dubnu 2017 v prostorách vozovny. Zkoušky na trati se pak předpokládají rovněž ještě na jaře.

Podobné články