Menu

Na centrální náměstí v Českých Budějovicích se vrátila MHD

Pravidelná MHD se vrací na náměstí Přemysla Otakara II. po 57 letech. (foto: DPMČB)
Pravidelná MHD se vrací na náměstí Přemysla Otakara II. po 57 letech. (foto: DPMČB)
Stáhnout PDF
Nezařazené
03. 11. 2017 11:07
Redakce
1 minuta čtení

Od středy 1. 11. 2017 je možné dojet opět prostředkem veřejné dopravy na centrální náměstí Přemysla Otakara II. v Českých Budějovicích. Místní DP zahájil provoz na autobusové lince č. 24, na níž jsou prozatím k vidění dieselové autobusy. Provoz na lince je pro pasažéry zdarma. Ztrátu z provozu hradí v plné výši město.

Pravidelná MHD se vrací na náměstí Přemysla Otakara II. po 57 letech. (foto: DPMČB)

Po zahájení tramvajové dopravy v Českých Budějovicích v roce 1909 patřilo náměstí v centru jihočeské metropole mezi nejvýznamnější dopravní uzly ve městě. Změna nastala až v roce 1950, kdy byly tramvaje ve městě zrušeny. Namísto tramvají dominovaly v ulicích města trolejbusy, ty však na náměstí nezajížděly. Objevily se zde však městské autobusy, které ale na náměstí zastavovaly jen krátce v letech 1958–60. Poté MHD ze srdce města nadobro zmizela. Krátce bylo možné se opět na náměstí dovézt autobusem v období od 25.4. do 2.5. 2015, kdy DPMČB spustil testovací provoz zvláštní linky číslo 93, která měla mj. poukázat na potenciál zavedení autobusové linky, která by k náměstí pod slavnou Černou věží jezdila.  

Původně předváděcí vůz Heuliez GX137 si pořídil DPMČB. (foto: DPMČB)

Nyní se pravidelná linka MHD stala skutečností. Pod číslem 24 začala fungovat linka spojující záchytná parkoviště na severním okraji Jírovcovy ulice s náměstím. Jízdní doba linky, na níž se nachází 7 zastávek, je 8 minut a provozována je v 10minutovém intervalu od 6:00 do 20:30 pouze v pracovních dnech. Pro provoz na lince byly prozatím pořízeny tři dieselové autobusy, ty však mají být již v příštím roce nahrazeny novými elektrobusy Škoda 29 BB, které budou nasazeny na prodloužených variantách současné trasy s čísly 12 a 22 (linka 24 tím fakticky zanikne). Po zařazení elektrobusů by mělo současně dojít k zavedení běžného jízdného.

Dvojici midibusů SKD STRATOS je pro potřeby pro provoz na lince č. 24 pronajatá. Oproti tomu vůz Heuliez GX137 je již v majetku DPMČB. (foto: DPMČB)

Z tří autobusů, které má DPMČB pro provoz na lince č. 24 nyní k dispozici, jsou dva pronajaté. Jedná se o midibusy modelů SKD Stratos LF38 a SKD Straros LE37 a podvozcích Iveco Daily, které dopravci pronajaly společnosti TEZAS a DEKSTRA. Z uveřejněné smlouvy se společností DEKSTRA vyplývá, že měsíční pronájem vozidla ve verzi LF38 vyjde na 79.000 Kč bez DPH, přičemž smlouva je platná do 31.8. 2017. Třetí vůz, jenž je v majetku DPMČB, je velmi zajímavý. Jde totiž o jediný vůz francouzského výrobce Heuliez v ČR obchodního označení GX137 (typ GX586H), který do ČR přivezlo Iveco v roce 2014. Vůz se stal součástí nabídky Iveco Czech Republic jako možná alternativa k nákupu delších vozů Iveco Urbanway. Autobus o délce 9,5 m sloužil pro předváděcí jízdy, v jejichž rámci se objevil i v Českých Budějovicích (právě tento vůz byl nasazován na výše zmíněné lince č. 93 v rámci testovacího provozu na náměstí). Žádného kupce vozidla se ale dlouhou dobu nedařilo najít. Teprve v letošním roce si převzala autobus společnost Zliner, která zajistila jeho prodej DPMČB. Vůz, jenž nyní nese ev. č. 280, vyšel budějovický DP na 4.313.650 Kč (včetně DPH).

Současná podoba autobusové linky č. 24, která začala sloužit cestujícím od 1. 11. 2017. (zdroj: DPMČB)

Důvodem k zahájení dopravy na lince č. 24 před dodáním elektrobusů byla skutečnost, že začalo fungovat zmíněné parkoviště v Jírovcově ulici, které slouží jako záchytné. Má umožnit lidem zanechat auto dále od centra města a do jeho středu pokračovat veřejnou dopravou.

Libor Hinčica

Podobné články