Menu

Škoda podala nejnižší nabídku na nové metro pro Varšavu

Ve Varšavě jsou stále v provozu i jednotky metra 81-71 ruské výroby. Mimoto jsou ale provozovány také novější soupravy Alstom Metropolis a Siemens Inspiro. (zdroj: Wikipedia.org)
Ve Varšavě jsou stále v provozu i jednotky metra 81-71 ruské výroby. Mimoto jsou ale provozovány také novější soupravy Alstom Metropolis a Siemens Inspiro. (zdroj: Wikipedia.org)
Stáhnout PDF
Nezařazené
23. 10. 2017 12:16
Redakce
1 minuta čtení

Varšava vypsala v květnu 2017 výběrové řízení na  nákup celkem 37 šestivozových vlaků metra (tj. 222 vozů, z toho 74 s kabinou strojvedoucího) s opcí na dalších osm souprav (tj. dalších 48 vozů, z toho 16 s kabinou strojvedoucího). Nabídky do 23. 10. 2017 podalo celkem 5 výrobců, mezi nimi i česká Škoda Transportation v konsorciu se svou dceřinou společností Škoda Vagónka.

Ve Varšavě jsou stále v provozu i jednotky metra 81-71 ruské výroby. Mimoto jsou ale provozovány také novější soupravy Alstom Metropolis a Siemens Inspiro. (zdroj: Wikipedia.org)

Velkým překvapením je absence nabídky společnosti PESA, která v roce 2016 dostala od státu finanční pobídku na vývoj vlastní soupravy metra, která byla mnohými vnímána jako skrytá podpora státu domácímu výrobci (PESA se totiž hlásila do výběrových řízení na dodávku souprav metra do zahraničí, takže nebylo jasné, proč by měla získávat injekci na vývoj vozidel, jejichž vývojem se již bezpochyby musela zabývat).

Všech 45 vlaků by Varšava ráda pořídila za max. 1,691 mld. zlotých (tj. cca 10,2 mld. Kč), budeme-li se bavit jen o základních 37 vlacích, jedná se o částku 1,391 mld. zlotých (zhruba 8,4 mld. Kč). Nabídky podalo celkem pět firem, avšak pouze tři z nich se vešly do nastaveného cenového stropu. První uvedená částka představuje celkovou cenu za 45 vlaků, suma za lomítkem pak požadovanou částku za 37 souprav:

Siemens/NEWAG: 2,213 mld. zlotých/1,621 mld. zlotých. Cena jednoho šestivozového vlaku činí: 48,755 mil. zlotých (cca 295 mil. Kč).

Alstom Konstal: 1,797 mld. zlotých/1,480 mld. zlotých. Cena jednoho šestivozového vlaku činí: 39,217 mil. zlotých (cca 237,7 mil. Kč).

Stadler: 1,656 mld. zlotých/1,364 mld. zlotých. Cena jednoho šestivozového vlaku činí: 35,793 mil. zlotých (cca 216,9 mil. Kč).

CAF: 1,422 mld. zlotých/1,17 mld. zlotých. Cena jednoho šestivozového vlaku činí: 30,938 mil. zlotých (cca 187,4 mil. Kč).

Škoda Transportation/Škoda Vagónka: 1,308 mld. zlotých/1,077 mld. zlotých. Cena jednoho šestivozového vlaku činí: 28,369 mil. zlotých (cca 171,9 mil. Kč).

Ačkoli Škodovka podala nejnižší nabídku, neznamená to, že by hned směřovala k vítězství. Cena má totiž jen 50% váhu. Zbylé body jsou rozděleny za spotřebu vozidel (24 %), náklady na údržbu (22 %) a ekologii. Přesto lze říci, že výchozí pozici má Škodovka více než slibnou. V případě, že by česká firma vyhrála, měla by mít na dodání 53 měsíců (první souprava by však měla být dodána již do 20 měsíců). Podmínkou je kompatibilita s již existujícími zabezpečovacími systémy obou tras varšavského metra.

Připomeňme, že Škoda Transportation nedávno podala do Varšavy nejlepší nabídku na dodávky nových tramvají, avšak dopravce se rozhodl soutěž neuzavřít kvůli vyšší pořizovací ceně vozidel, než byla původně očekávána v tendru.

Libor Hinčica

Podobné články